Výroba batérií by mohla byť lacnejšou. Japonci hovoria u úspore nákladov až 90%. Otázna je však ich účinnosť

Japonci hovoria o náhrade elektródou s kovovým povlakom a tekutým elektrolytom za živicovú konštrukciu

Bateria smartfonu
Zdroj: YouTube (Samsung)

Batérie sú aktuálne jedným z najväčších problémov súčasných zariadení. Dôvodom je, že už dlhšiu dobu sa využíva technológie lítium iónových batérií, ktorá dlhší čas neprešla väčšími inováciami. Technológia bola pritom predstavené pred takmer 3-desaťročiami. Na druhej strane sa zas zvýšil výkon zariadení, ktorý logicky potrebuje viac energie. Ide pritom o problém naprieč všetkými kategóriami produktov, od smartfónov, cez notebooky, až po automobily. Zároveň treba dodať, že hoci majú viacero limitov, tak ich výroba nie je vcelku lacnou záležitosťou.

Hideaki Horie , zakladateľ spoločnosti APB Corp, ktorý pôsobil v minulosti spoločnosti Nissan Motor Co. hovorí o nových polymérových batériách, ktorých výrobné náklady sú signifikantne nižšie, ako je to v prípade lítium iónových batérií. Na tému upozorňuje portál bloomberg.com.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Výrazne lacnejšia výroba

Horie hovorí, že najväčším problémom súčasných lítium iónových batérií je, že sa vyrábajú ako „polovodiče“, pričom jeho cieľom je, aby bol vyrábane viac ako oceľ.

„Problém s výrobou lítiových batérií je v tom, že sa vyrábajú ako polovodičové,“ uviedol Horie, ktorý ďalej dodal. „Naším cieľom je, aby boli viac vyrábané ako výroba ocele.“

Horie ďalej vysvetľuje, že súčasný výrobný proces lítiových batérií je vcelku zložitým. Dôvodom je, že si to vyžaduje extrémne čisté priestory – so vzduchovými uzávermi na kontrolu vlhkosti, konštantným filtrovaním vzduchu a a takmer dokonalou presnosťou, aby sa zabránilo kontaminácii vysoko reaktívnych materiálov. Inými slovami, náklady na vybavenie továrne dostatočnou technológiou sú obrovskými.

APB Corp preto chce nahradiť základné komponenty batérie, ktorými sú elektródy s kovovým povlakom a tekuté elektrolyty, za živicovú konštrukciu. Podľa slov Horieho by tento postup mal nie len výrazne zrýchliť ich výrobu, ale aj zredukovať náklady. Hovorí pritom o redukcii nákladov v objeme okolo 90%, čo nie je zanedbateľné číslo. Zároveň „vedľajším“ produktom je, že sú odolné voči vznieteniu, či prepichnutiu.  Inými slovami, sú bezpečnejšími.

APB podľa dostupných správ získalo dotáciu v objeme 8-miliárd jenov, čo je približne 74 miliónov dolárov. Ide o objem prostriedkov, ktorý by mal stačiť na vytvorenie potrebnej továrne, na výrobu tohto typu batérii. S výstavbou továrne by sa malo začať už v priebehu budúceho roka, pričom hotová by mohla byť do roku 2023.

Zároveň však treba dodať, že táto technológia nie je bez nedostatkov. Teoretickým problémom pri živicových batériách by mohla byť ich vodivosť, ktorá je logicky menšou, ako v prípade kovov.

„Polyméry nie sú také vodivé ako kov a to by mohlo významne ovplyvniť účinnosť batérie.“, hovorí Menahem Anderman, prezident kalifornskej spoločnosti Total Battery Consulting Inc.

Bude preto určite zaujímavé sledovať, ako bude táto technológia fungovať v praxi, a či bude vlastne využiteľnou.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre