Toyota chce predbehnúť konkurenciu. Vyvíja nový typ batérie, od ktorého si sľubuje extrémne dlhý dojazd

Vývoj batérie môže trvať ešte niekoľko rokov. Sľubuje však väčší dojazd

toyota
Zdroj: flickr.com (keso s)

Keď príde reč na elektromobily, tak hlavným kameňom úrazu odhliadnuc od hustoty nabíjacích sietí, je ich dojazd, ktorý je častokrát limitujúcim. Nie tak dávno sme mohli čítať napríklad o elektromobile Model S, ktorý oficiálne prekonal magickú hranicu 650 kilometrov na jedno nabitie.  Elektromobil sa tak zaradil medzi „elitné“ auta s extrémne dlhým dojazdom.

Toyote sa 650 kilometrov zdá málo

Najnovšie portál electrive.com poukazuje na novú technológiu, ktorú vyvíja spoločnosť Toyota v spolupráci s Kjótskoj univerzitou. Tá pracuje na novom type fluor-iontových batérií (FIB). Táto technológia je postavená na pevnom elektrolyte a anóde z fluóru, medi a kobaltu. Katóda je vyrobená prevažne z lantánu.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Spoločnosť prezrádza, že tento nový typ batérie je schopný ponúknuť 7-krát toľko energie na jednotku hmotnosti v porovnaní s tradičnými lítium-iónovými batériami. V praxi by sa to mohlo pretaviť do toho, že do rovnakého priestoru by mohla byť nainštalovaná batéria s výrazne vyššou kapacitou energie. Teoretická odhadovaná vzdialenosť elektrických vozidiel by tak mohla podľa publikovaných správ „preskočiť“ magickú hranicu 1000 a viac kilometrov na jedno nabitie.

„Fluoridové iónové batérie sa však úplne zbavujú lítia. Batérie sú tiež známe ako FIB vďaka tomu, že vyrábajú elektrinu transportom fluoridových iónov z jednej elektródy na druhú cez elektrolyt, ktorý vedie fluoridové ióny. Výhodou je, že je možné preniesť niekoľko elektrónov prostredníctvom jedného atómu kovu, čo vysvetľuje vysokú hustotu energie.“ píše sa v publikovanej správe.

Zároveň treba dodať, že FIB technológia nebola ešte zavedená do praxe. Dôvodom je, že funguje len pri vysokých teplotách. Pevný elektrolyt totiž musí byť vysoko zahriatý, aby bol dostatočne vodivým. Okrem iného elektródy pri vysokých teplotách expandujú. To je aj jeden z problémov, ktorý sa výskumníci automobilky a univerzity snažia vyriešiť pomocou zliatiny kobaltu, niklu a medi. V súčasnosti sa vedci zároveň venujú aj  optimalizácii materiálov tak, aby sa batéria mohla nabíjať a vybíjať bez straty kapacity.

Technológia by podľa aktuálnych správ a odhadov viacerých expertov mohla byť teoreticky komerčne dostupnou ešte pred koncom tohto desaťročia.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre