BezpečnosťSpravodajstvo

Sú anonymizované dáta súkromnými? Prevádzkovateľ populárnej aplikácie Edison reaguje na správy, ktoré sa o nich začali šíriť

Populárny e-mailový klient Edison reaguje na správy o údajnom netransparentnom informovaní používateľov o spracovávaní súkromných dát.

Ochrana osobných údajov nie je témou len Android zariadení či počítačov. Zatiaľ čo posledné správy hovorilo o praktikách antivírusového programu Avast, ktorý predával anonymizované údaje prostredníctvom dcérskej spoločnosti tretím stranám, ktoré ich boli schopné v teoretickej rovine v niektorých prípadoch spárovať (pozn. redakcie: nebolo nijak dokázané, že k tomu aj došlo), tak s podobnou situáciou sa mohli najnovšie stretnúť aj používatelia iOS a Mac zariadení. Na tému upozorňuje portál 9to5mac.com.

Príbeh začal správou od Motherboard

Jednou z „problémových“ aplikácií, ktorá má nedostatočne informovať používateľov o tom, ako sú spracúvané ich dáta je Edison, ktorá má predávať dáta o používateľoch ďalej. Hoci prevádzkovateľ na svojich stránkach uvádza, že spracováva e-maily svojich používateľ, tak vysvetlenie ako a čo s nimi presne ďalej robí sú nedostatočnými a používatelia aplikácie môžu byť  tak zavedení do omylu. O to viac, že na svojich stránkach uvádzajú ľúbivé slogany ako napríklad „Privacy First. Always“, teda „Súkromie vždy prvé“ a ďalšie. Myslia si to analytici z Motherboard.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ
Sukromie vzdy ako prve
Zdroj: Vosveteit.sk, Printscreen mail.edison.tech

Dokument, na ktorý poukazujú analytici Motherboard popisuje spoločnosť Edison ako firmu, ktorá poskytuje dáta nákupov vrátane lojality značky, preferencií nákupu a podobne. Dokument dodáva, že zdrojom dát je aplikácia Edison Email. Len pre zaujímavosť, aplikácia Edison Mail patrí medzi 100 najobľúbenejších aplikácií pre produktivitu na platforime iOS. V rámci sekcie produktov spoločnosť na svojej webovej stránke zas hovorí, že ponúka  služby „Edison Trends“ a „Trends Direct“. Spoločnosť tvrdí, že môže poskytnúť „podrobné vzorce správania na zlepšenie skúseností a obchodných výsledkov zákazníkov.

Spoločnosť už stihla reagovať na vzniknuté obavy

Spoločnosť Edison sa už stihla pre portál 9to5mac.com vyjadriť k  vzniknutej situácii.

„Aby naša spoločnosť Edison Mail bola bezplatná a aby sme chránili vaše súkromie odmietnutím obchodného modelu založeného na reklame, spoločnosť Edison Software meria elektronický obchod pomocou technológie, ktorá automaticky rozpoznáva komerčné e-maily a z nich extrahuje anonymné informácie o kúpe. Naša technológia je navrhnutá tak, aby ignorovala osobné a pracovné e-maily, čo nám nepomáha merať trendy na trhu.

Edison kladie súkromie na prvé miesto vo všetkom, čo robíme ako spoločnosť, a to zahŕňa informovanie našich používateľov o tom, ako využívame ich údaje v našich produktoch. Máte úplnú kontrolu nad tým, ako sa vaše informácie používajú, a my vám umožňujeme odhlásiť sa zo zdieľania údajov v našom výskumnom produkte bez toho, aby to ovplyvnilo zážitok z aplikácie. Snažíme sa byť čo najtransparentnejší v našich obchodných praktikách v našich tlačových komunikáciách, na webe Edison Mail, na webe Edison Trends, na ochrane osobných údajov, na blogových príspevkoch, na stránkach našich obchodov s aplikáciami, na sociálnych médiách a samozrejme aj v našej samotnej aplikácii. Nezúčastňujeme sa žiadneho reklamného zacielenia našich používateľov a nedovoľujeme ostatným používateľom zacieliť reklamy našich používateľov.

Zámerne udržujeme naše spotrebiteľské a obchodné produkty pod jednou značkou, aby sme zaistili, že naši spotrebitelia sú oboznámení s naším obchodným modelom.

Naším poslaním je poskytovať nezávislú a bezplatnú e-mailovú aplikáciu, ktorá NIE JE podporovaná obchodným modelom založeným na reklame. Existujú dva dôvody, prečo je táto misia kritická – 1) spotrebitelia musia mať na výber bezplatnú e-mailovú aplikáciu a 2) používatelia majú právo na súkromie.

Náš obchodný model podporovaný výskumom nám umožňuje poskytovať bezplatnú e-mailovú aplikáciu zameranú na ochranu súkromia, ktorú zákazníci požadujú. Diskutujeme o tom ďalej na našom blogu.

Uviedli sme náš produkt na výskum elektronického obchodu Edison Trends, ktorý poskytuje informácie o trendoch nakupovania zo súhrnných a anonymizovaných údajov o transakciách extrahovaných so súhlasom používateľov aplikácie Edison Mail. Výskum Edison Trends je často využívaný poprednými národnými tlačovými správami o trendoch v maloobchode – vrátane organizácií ako The Wall Street Journal, PCMag, Bloomberg a ďalšie. Náš výskum Edison Trends bol za posledné tri roky citovaný vo viac ako 1 500 tlačových článkoch. Ktokoľvek – vrátane používateľov Edison Mail – môže čítať o výskume Edison Trends v správach takmer denne. Príklady prieskumu, ktorý vytvárame z údajov, ktoré zhromažďujeme, nájdete na našej výskumnej stránke a v nasledujúcej tabuľke.

Použitie anonymizovaných údajov na výskum na uľahčenie výučby je široká prax, ktorú používajú mnohé typy organizácií – od amerického sčítania ľudu, Centra pre kontrolu chorôb (CDC), banky, spoločnosti vydávajúce kreditné karty a ďalšie. Používatelia služby Edison Mail majú kedykoľvek možnosť odhlásiť sa zo zdieľania údajov na účely prieskumu spoločnosti Edison Trends alebo vymazať všetky údaje, ktoré zhromažďujeme, bez toho, aby to ovplyvnilo ich aplikáciu.

V roku 2018 bol náš e-mailový program a obchodný model uvedený v článku The Wall Street Journal (WSJ) v článku, v ktorom sa hovorí o tom, ako naša aplikácia umožňuje používateľom odstúpiť od zdieľania údajov v našom výskume podľa vlastnej vôle.“

Zároveň treba dodať, že spoločnosť nikdy netajila to, ako spracováva e-mailové adresy. Dôkazom toho je aj reakcia z minulosti na sociálnej sieti Twitter, kedy otvorene reagovala na to, aké dáta zbiera a používa. Poukazuje na to samotná spoločnosť prostredníctvom svojich stránok.

Edison_sprava_reakcia
Zdroj: Edison

Aký je Váš názor na tento spôsob monetizácie služieb?

Aký máte názor na tento spôsob monetizácie služieb? Na jednej strane chceme mať kvalitné služby, ale na druhej nie sme častokrát ochotní za ne adekvátne platiť. Myslíte si, že tento spôsob, kedy zdieľame naše dáta (aj keď anonymizované), tak je správnym modelom?

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close