Spomínate si na diskety? Táto technológia nie je mŕtvou, minimálne v prípade lietadiel Boeing 747-400

Diskety si nájdu svoje využitie aj v 21. storočí

Boeing 747-400
Makaristosderivative work: Altair78 (talk), commons.wikimedia.org

Ak by ste sa dnešných 15 až 20 ročných mladých ľudí opýtali, čo sú to diskety, tak pravdepodobne by viacerí z nich zaváhali a nevedeli by odpovedať. Dôvodom je, že „doba diskiet“ bola v najväčšom rozmachu v 90. rokoch minulého storočia. Neskôr boli nahradené CD nosičmi, po ktorých prišli DVD-čka a v súčasnosti sa za hlavné nosiče dát pokladajú USB-čka, prípadne prenosné disky, či cloud.

Hoci éra diskiet bol v rozmachu približne 30 rokov dozadu, tak aj napriek tomu je táto technológia aj naďalej živou. Portál theregister.com poukazuje na vcelku zaujímavé zistenia.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Lietadla sú niečo, pred čím majú mnohí z nás rešpekt. Ide o impozantné stroje, ktoré nás dokážu dopraviť z jedného konca sveta na druhý a to v priebehu len niekoľkých hodín. Inými slovami, dávajú nám „krídla“ a voľnosť pohybu. Druhým dychom však treba dodať, že „cestu nemáme vo svojich rukách“. Odovzdávame sa skúseným pilotom a technike, ktorá nemusí byť vždy na 100% funkčnou. Nastúpili by ste však do lietadla, ak by ste vedeli, že aktualizácie softwaru sú dodávané pre tieto stroje prostredníctvom 3,5“ diskiet?

Boeing 747-400 dostáva aktualizácie softwaru pomocou diskiet

Počas aktuálnej krízy spoločnosť Pen Test Partners (pozn. redakcie: ide bezpečnostnú spoločnosť) dostala príležitosť prejsť si systémy lietadiel Boeing 747-400. Spoločnosť prišla vcelku so zaujímavými postrehmi. Jedným z nich je aj to, že vybrané systémy lietadla sú aktualizované najmenej 1-krát mesačne pomocou klasických diskiet. Ide o lietadlo, ktoré bolo predstavené v roku 1989, ktorého váha je 183 500 kilogramov a maximálna rýchlosť letu 988 km/h.

Boeing 747-400_aktualizacie pomocou diskiet
Zdroj: Youtube (Aerospace Village)

Z ich pozorovania vyplynulo napríklad to, že lietadlo pomocou diskiet dostáva aktualizácie navigačných údajov pomocou diskiet. Táto aktualizácia sa pritom vykonáva každých 28 dní. Za normálnych okolností okrem iného je disketa vložená za uzamknutým panelom v kokpite lietadla.

Boeing 747-400_navigacny system
Zdroj: Youtube (Aerospace Village)

Zároveň treba dodať, že zastaralé technológie sa častokrát používajú v mnohých zariadeniach. Dôvod je pritom jednoduchý, sú zakomponované do niečoho väčšieho a fungujú aj naďalej dobre.

Analytici sa ďalej pozerali aj kybernetickú bezpečnosť lietadla, pričom došli ku vcelku potešujúcim záverom. Kľúčovou otázkou, na ktorú hľadali odpoveď je, či môže potenciálny útočník preniknúť z lacných sedadiel cestujúcich pomocou lietadlovej zábavy (IFE) ako vektor útoku. Lomas poznamenal:

„Tam, kde sme úmyselne hľadali cesty, tak sme v tomto bode nezistili žiadnu obojsmernú komunikáciu medzi systémami domén cestujúcich, ako je IFE a kontrolná doména…“

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre