Spravodajstvo

Sociálne siete vedia, čo sa vám páči: Ako funguje algoritmus, ktorý vám ponúka ďalšie príspevky?

Facebook, Instagram, či YouTube. Tieto siete vám vedia ponúknuť nekonečné množstvo obsahu, ktorý sa takmer vždy, trafí do vkusu.

Sociálne média dnes hrajú v našich životoch výraznú úlohu. Chodievať na ne môžeme len tak, z dlhej chvíle, alebo ich môžeme využívať na komunikáciu s ľuďmi, s ktorými sa nedokážeme stretnúť osobne.

Tak, či onak, určite ste už aspoň raz počuli o algoritmoch sociálnych sietí. Čo sú to vlastne zač, tie algoritmy, alebo ako fungujú, vysvetľuje portál MakeUseOf. Algoritmus na sociálnej sieti, napríklad Instagrame, má jednu dôležitú úlohu. Rozhoduje totiž o tom, aké príspevky sa vám na nástenke zobrazia. Teda, pravdu povediac, o tom rozhoduje len jeden z nich. Sociálne siete totiž pravdepodobne pracujú s niekoľkými rôznymi algoritmami.

Ten, ktorý sme načrtli vyššie je algoritmus, ktorý sa stará o príspevky. Funguje na princípe umelej inteligencie, snažiacej sa prísť na to, aký druh príspevkov sa vám páči a aké príspevky by vám mala ukázať ďalej. Väčšina sociálnych sietí vám dáva na výber z dvoch modelov: Chronologickej nástenky a Algoritmickej nástenky (pozn. redakcie: V tomto prípade je ale Instagram výnimkou).

Prvý druh vám ukáže príspevky chronologicky, na základe toho, kedy boli pridané. Druhý druh vám ukáže príspevky na základe algoritmického vyhodnotenia.

Predpovedanie vášho vkusu

Algoritmus pracuje s niekoľkými premennými – Príspevkami, na ktoré ste v minulosti reagovali, príspevkami, ktoré sú momentálne populárne a sponzorovanými príspevkami. Databáza, s ktorou tento nástroj pracuje je naozaj obrovská.

Nielenže študuje to, čo si na sociálnej sieti pozeráte vy, no môže čerpať aj z aktivity vašich priateľov, či vyhľadávania na iných stránkach. Aby toho nebolo málo, algoritmus dokáže poznať aj to, ako dlho ste sa na určitý príspevok pozerali.

Sú to mocné nástroje, ktoré vám podsúvajú ďalší obsah preto, aby vás na sociálnej sieti udržali o čosi dlhšie. Motív je jednoduchý – peniaze. Čím dlhšie ste na sociálnej sieti, tým viac reklám na vás vyskočí. Sociálne siete zarobia už vtedy, keď určitú reklamu uvidíte. Odmena je vyššia, ak na určitú reklamu kliknete.

Reklamy ale nie sú jediným dôvodom. Sociálne siete urobia všetko, čo je v ich silách, aby ste na nich ostali. Počítajú totiž s vami ako s dlhodobým užívateľom, pretože počet dlhodobých užívateľov je pre nich dôležitá štatistika. Pomáha im určiť ceny za reklamy, alebo pri hľadaní investorov.

Hoci to znie desivo, je dôležité si uvedomiť, že sociálne siete nekontrolujú to, čo vidíte. Algoritmy, na základe ktorých fungujú, len podsúvajú ďalší obsah, ktorý by sa vám mohol páčiť. Všetko je pod správou umelej inteligencie, ktorá sa postupne učí a na základe toho vyberá to najvhodnejšie pre vás.

Samozrejme, že táto technológia nie je dokonalá a občas môžete vidieť obsah, ktorý považujete za „odveci“. Napriek tomu algoritmus nevymaže, alebo neskryje obsah, ktorý ste si sami vybrali, že chcete sledovať.

Ponúkanie stále nového a atraktívneho obsahu má svoje nevýhody. Sociálne siete sú známe tým, že podporujú závislosť. Mnohí dokonca veria, že za rozvoj závislosti môžu práve algoritmy, ktoré podsúvajú užívateľom stále nový obsah a práve vďaka tomu vzniká problém, že sa neskôr nevedia od sociálnych sietí odlepiť.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy
Close
Close