Škodovka vysvetľuje, na akých princípoch funguje automatické prepínanie svetiel

Kľúčovú úlohu zohrávajú fotodiódy a BCM (Body Control Modul)

Skoda_svetlo
Zdroj: Pixabay.com (GoranH)

Vedeli ste, že v nových automobiloch sú v rámci Európy automatické svetlá povinnou výbavou? Hoci nejde o povinnosť jazdiť s týmto režimom, tak na druhej strane drvivá väčšina šoférov ho bezpochyby aktívne využíva. Dôvod je jednoduchý, nemusí následne rozmýšľať, či má, alebo nemá zapnuté správne svetlá.

Boris Trávnik, koordinátor externých svetiel Škodovky vysvetľuje, že dokonca existujú aj predpisy, ktoré pokrývajú časy, kedy a aký typ svietidiel ma byť aktívny a v akom časovom horizonte má dôjsť k prepnutiu typu osvetlenia.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Predpísané sú aj časové limity, v ktorých musia svetla automobilu zareagovať na zmenu svetelných podmienok a prípadne prepnúť z denného svietenia na nočný režim,…“

Zatiaľ čo väčšina z nás si bezstarostne jazdí autom, tak software a senzory sa starajú o to, aby sme dodržiavali legislatívu. Ako to však funguje a na akých princípoch? Tak na túto otázku Škoda prináša prostredníctvom svojho blogu odpoveď.

Ako funguje automatické prepínanie typu osvetlenia v aute?

Škoda vysvetľuje, že takým najtypickejším a pravdepodobne najpravdepodobnejším scenárom, kedy si bežný používateľ všimne prepnutie typu osvetlenia, je počas jazdy tunelom. Senzory, ktoré snímajú prostredie, v ktorom sa nachádzajú, sú schopné prispôsobiť sa v priebehu 2 sekúnd, kedy dôjde k prepnutie z denného svetla na nočný režim.

„To, že sa vonku zmenili svetelné podmienky a je potrebné aktivovať nočný režim jazdy vozidla, spozná senzor umiestnený za predným sklom v päte vnútorného spätného zrkadla, prípadne senzor v strede prístrojovej dosky za čelným sklom.“

Škoda ďalej vysvetľuje, že samotný senzor nefunguje len za účelom ovládania svetiel, ale zbiera aj ďalšie informácie, ktoré sú ďalej využívané, napríklad pre stierače, či klimatizáciu.

Čo sa týka však samotného typu osvetlenia, tak fotodiódy snímajú svetelné podmienky okolo vozidla. Dodané údaje potom vyhodnocuje BCM (Body Control Modul), čo je riadiaca jednotka vykonávajúci výpočty, na základe ktorých dochádza k odosielaniu pokynov ďalej na spracovanie, napríklad do svetlometom. Škodovka ďalej dopĺňa, že samotný modul môžeme nájsť pod prístrojovou doskou, v blízkosti poistkového boxu. Ďalej, RLFS senzor ešte sníma infračervené spektrum, kde na základe lomu svetla vie identifikovať, či je napríklad vlhko, alebo či prší. Následne odosiela informáciu do BCM, odkiaľ ide príkaz, napríklad na zapnutie stieračov.

senzor automaticke osvetlania
Zdroj: Škoda, Senzor automatického osvetlenia

Okrem iného v autách od Škodovky môžeme nájsť ešte jednoduchší typ senzorov, ktoré monitorujú len spektrum viditeľného svetla. Väčšinou sú umiestnené na palubovej doske. Tieto senzory sú schopné rozoznať, či ste napríklad vošli do tmy (teda napríklad do tunela), alebo jazdíte v tieňoch. Na základe týchto informácií následne prispôsobujú typ aktívneho osvetlenia.

Škodovka v závere píše, že jediné svetlá v nových autách, ktoré musíme manuálne ovládať, sú hmlovky. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre