Škodovka prezrádza, čo stojí za excelentnou aerodynamikou 4. generácie Octavie

„Tento proces sa skladá z mnohých krokov a nasledujúce obrázky vám poskytnú nahliadnutie do nich.“ píše Škoda vo svojom blogu

Zdroj: Škoda

Pod pojmom aerodynamika mnohí z nás najčastejšie chápu odpor určitého pohybujúceho sa predmetu naproti vetru. Pričom so zväčšujúcou sa plochou, narastá aj odpor. Aerodynamika je však oveľa viac, ako len „veľkosť“ predmetu a plochy, ktorý pred sebou „rozbíja“. Škodovka prostredníctvom svojho blogu vysvetľuje, čo táto vedná disciplína znamená pre výrobcu automobilov a s čím všetkým sa musí pasovať, aby odpor vzduchu bol čo najmenším. Okrem iného prezrádza, že gro roboty sa odohráva v počítači, kde sa za týmto účelom využíva špecializovaný software. Ide vraj až o 80% práce na aerodynamike vozidla.

„Pomocou tejto metódy robíme asi 80% našej práce (pozn. redakcie: pomocou počítačových softwarov). Je tak presnou, že dôležité rozhodnutia môžeme zakladať na výsledkoch simulácie, “ hovorí Pavla Polická, ktorá je koordinátorkou prác na vývoji aerodynamiky.

Nižšie na animácii môžete vidieť známy „radiátor“, ktorý zohráva kľúčovú úlohu pri znižovaní odporu, voči vetru narážajúceho do auta. Toto riešenie je v prípade automobilov Octavia implementované vo všetkých modeloch výrobcu. Funguje na tom princípe, že lopatky brány môžu zablokovať prístup vzduchu do spodnej časti chladiča, čo zlepšuje prúdenie vzduchu. Pre zákazníka to v praxi znamená, že sa znižuje odpor vzduchu, a tak na konci dňa, zákazník šetrí peniaze.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Použitie aktívneho aerodynamického prvku známeho ako uzávery radiátora znižuje emisie a zároveň šetria zákazníkom peniaze.“ hovorí Vojtěch Hudeček, jeden z popredných inžinierov Škody, ktorý pracuje na externej aerodynamike.

Nejde však o jediný prvok aerodynamiky, ktorý nájdeme na vozidle. Ďalším sú aj prieduchy AirCurtain. V tomto prípade zohrávajú tieto prieduchy kľúčovú úlohu v tom, že vytvárajú akúsi clonu okolo kolies, ktoré rovnako ako zvyšok auta, narážajú do vzduchu. Pomocou týchto prieduchov však dochádza k vytvoreniu akéhosi priestoru pred kolesami, okolo ktorého obteká vzduch s menším odporom. Okrem iného spoločnosť dodáva, že  každý dizajn kolies a ich veľkosť, má iný vplyv  na aerodynamiku vozidla.

Škoda ďalej vysvetľuje, že predná časť auta nie je jedinou vecou, ktorá ovplyvňuje aerodynamiku, pričom dodáva, že musí skĺbiť aj požiadavky dizajnérov, ktorí zasahujú do vlastností vozidla. Ďalej prezrádza, že všetko má medzi sebou nejaký súvis a zmysel. Dôvodom je, že jedna zlá úprava, môže na konci dňa negovať niekoľko ďalších pozitívnych zmien. Nehovor viac o tom, že auto je vyrábané vo viacerých modeloch, pričom vylepšenie jedného modelu, môže znamenať zhoršenie vlastností druhého modelu.

„Aj keď na modeli OCTAVIA liftback a kombi pracovali dva tímy, museli spolupracovať tak, aby ich požiadavky na určité časti tela nepoškodili výkon druhej verzie,..“ hovorí Hudeček spolu Vojtěchom Jakubcom, ďalším popredným vývojárom externej aerodynamiky Škodovky.

Konkrétne narážajú napríklad na spojler na dverách batožinového priestoru, ktorý pomohol obzvlášť pri znížení odporu vo verzii modelu kombi.

„Správanie vzduchu v zadnej časti vozidla nie je ovplyvnené iba dizajnom zadnej časti vozidla. Všetko je vzájomne prepojené, takže niektoré javy, ktoré sa vyskytujú na prednej strane, môžu mať negatívne následky na zadnú.“ píše Škodovka.

Celá aerodynamika je pritom o výrazne viac detailoch, ako sú spomíname vyššie. Vplyv na odpor má totiž výrazne viac prvkov. Spoločnosť ďalej prezrádza, že po navrhnutí vzhľadu, prebieha ešte ďalší a nemenej významný test. Následne sa vozidlo testuje v takzvanom „aerodynamickou tuneli“, kde sa používajú kontrastné farby, a to za účelom, aby napríklad vývojári zistili, ako sa vozidlo správa napríklad počas pohybu za dažďa. Výrobca totiž musí garantovať dostatočnú viditeľnosť z bočných okien, spätných zrkadiel a podobne, pričom jeho cieľom je znížiť odpor vzduchu na čo najnižšiu hodnotu.

aerodynamicky tunel
Zdroj: Škoda

Škodovka v závere dodáva, že vo finálnej fáze testovania vozidla merajú odpor prototypov vozidiel vo veternom tuneli na homologizáciu všetkých verzií.

Mimochodom, Škodovka hovorí, že koeficient odporu vzduchu je 0,24 (ŠKODA OCTAVIA) a 0,26 (OCTAVIA COMBI). Pre nás bežných smrteľníkov síce tieto čísla veľa neznamenajú, ale v praxi ide hodnoty, ktoré prezrádzajú, že nové Octavie patria v tomto segmente medzi špičku.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre