BezpečnosťSpravodajstvo

Pozrite sa, prečo o Vás technologickí giganti Google, Facebook, Microsoft a ďalší vedia tak veľa informácií

Google Vás pozná lepšie než ktokoľvek iný

Položili ste si niekedy otázku ako je možné, že sa Vám zobrazuje reklama na produkty po ktorých posledné dni „pokukávate“, alebo na čo ste nedávno klikali? Odpoveď je veľmi jednoduchá, tieto informácie ste odovzdali technologickým gigantom. Určite mnohých napadne, že nič ste nikomu neodovzdávali, nehovorili, alebo niečo podobné,  opak je pravdou. Na dennej báze používame služby technologických gigantov ako sú Google, Facebook, Microsoft a ďalší, kde im dobrovoľne odovzdávame informácie o nás, hoci si to neuvedomujeme.

Len malá časť z nás číta na pravidelnej báze podmienky používanie jednotlivých online služieb. Možno za tým stojí lenivosť, ľahostajnosť, alebo jednoducho to nie je v ľudských silách „zoznamovať“ sa s takým veľkým množstvo podmienok služieb, ktoré denne využívame. Do ktorej skupiny ľudí sa zaradíte, necháme na Vás.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

A práve preto  sme sa pozreli na vybrané služby a ich podmienky používania, aby sme Vám priblížili, ako jednotliví technologickí giganti zbierajú údaje  a ako ich využívajú.   V prvom článku z tejto série  sa pozrieme na spoločnosť Google.

Váš vzťah so spoločnosťou Google

Podmienky používania služieb Google nájdete na stránkach spoločnosti a sú vskutku prehľadnými. Naposledy boli upravenými ku koncu marcu tohto roka.

Úvodné texty, ktoré nie sú tak podstatnými preskočíme. Prejdime hneď k službám, ktoré Google ponúka. Konkrétne spomína, že ponúka širokú škálu služieb. Konkrétne:

„Poskytujeme široký rad služieb, na ktoré sa vzťahujú tieto zmluvné podmienky, vrátane:

-aplikácií a webov (napríklad Vyhľadávanie a Mapy),

-platforiem (napríklad Google Play),

-integrovaných služieb (napríklad Mapy vložené v aplikáciách alebo weboch iných firiem),

-zariadení (napríklad Google Home).

Naše služby sú navrhnuté tak, aby spolupracovali a vy ste tak mohli ľahšie prechádzať z jednej činnosti na druhú. Mapy Google vám napríklad pripomenú, že máte vyraziť na stretnutie, ktoré sa zobrazuje v Kalendári Google.“

Inými slovami, ide o  služby od e-mailového klienta, cez vyhľadávač, až po konkrétne zariadenia (napríklad smartfóny).

Licencie, oprávnenia a zdieľanie dát

Vedeli ste však, že používaním služieb spoločnosti licencujete Google, aby mohol pracovať s obsahom, ktorý nahrávate na servery spoločnosti?

„Niektoré z našich služieb sú navrhnuté tak, aby vám umožňovali nahrávať, ukladať, posielať, prijímať alebo zdieľať váš obsah. Nemáte žiadny záväzok poskytovať našim službám akýkoľvek obsah a môžete si slobodne zvoliť obsah, ktorý chcete poskytnúť….“

Google v ďalších častiach podmienok používania vysvetľuje, k čomu im udeľujeme licenciu na ďalšie použitie a k čomu nie. Napríklad používaním služieb Google udeľujeme práva k duševnému vlastníctvu, ktoré nahrávame na servery. Čo to však je to duševné vlastníctvo a vytvárate vlastne takýto obsah?  Sú to napríklad recenzie produktov, ktoré zobrazuje vyhľadávač, sú to fotografie, ktoré nahrávate do Google Máp, a je to vlastne takmer všetko, čo nahráte na servery spoločnosti s výnimkou obsahu, ktorý napríklad nahrávate do cloud a obdobných služieb.

Google ďalej píše, že licencia, ktorú udeľujeme spoločnosti je celosvetová, bezplatná a podobne. Inými slovami, dáta ktoré nahrávame môže bez väčších obmedzení následne využívať podľa svojho uváženia.

„Táto licencia je: celosvetová, čo znamená, že platí všade na svete; nevýhradná, čo znamená, že svoj obsah môžete licencovať pre ostatných; bezplatná, čo znamená, že sa za ňu neplatia žiadne poplatky.“

V praxi to znamená, že môže Váš obsah zobrazovať hocikomu a to aj bez toho, aby ste o tom vedeli. Okrem iného Google ďalej dodáva, že môže licencovaný obsah reprodukovať, distribuovať, používať a podobne.

„Táto licencia spoločnosti Google umožňuje: hostiť, reprodukovať, distribuovať, komunikovať a používať váš obsah, napríklad na ukladanie vášho obsahu v našich systémoch s cieľom sprístupniť vám ho na cestách; zverejňovať, verejne ukazovať alebo prezentovať váš obsah, ak ste ho sprístupnili ostatným;…“

V praxi to znamená, že napríklad pri produktoch môže zobrazovať Vaše recenzie, fotografie a podobne. Tu však treba povedať, že nejde len o recenzie, ale o XY ďalších služieb (napríklad na základe dát o polohe používateľov dokáže odhadnúť kolóny,..).

Ako zistiť, akú aktivitu Google o Vás monitoruje

Zatiaľ to znie celkom neškodne. Väčšina z nás vo všeobecnosti nenahráva „bláznivo“ veci na internet bez toho, aby si to rozmysleli. Poďme sa však pozrieť, ako Google monitoruje Vašu aktivitu. Existuje na to skvelý nástroj, ktorý eviduje v podstate všetko čo robíte.

Ak ste prihlásený ku Vášmu Gmail účtu, tak po otvorení stránky Moja aktivita Vám pravdepodobne „vypadnú“ oči. Dôvod je, že je tam zaznamená takmer všetko, čo na internete robíte. Od navštívených stránok, cez vyhľadávania, až po aktivitu vo vybraných aplikáciách v smartfóne. 

Tu to však so zberom dát nekončí. V rámci otvorenej Google stránky si následne kliknite na možnosť „Iná aktivita na Google“. Google Vám následne ukáže vašu históriu na Youtube, históriu polohy, ktorú zaznamenáva pomocou rôznych služieb (vedeli ste, že Android smartfóny sú schopné odosielať niekoľko tisíckrát denne informáciu o Vašej polohe?)  a podobne. Konkrétne  ide o údaje ako sú: Aktivita na internete a v aplikáciách, Ukladá videá, História YouTube, História polohy, Ďalšia aktivita,YouTube: spätná väzba Nemám záujem, Odpovede prieskumu YouTube, Komentáre týkajúce sa videí YouTube, Komentáre týkajúce sa príspevkov v komunite YouTube, YouTube: hodnotenia Páči sa mi a Nepáči sa mi,Nákupná aktivita na YouTube, Slovný tréning Google, Odpovede týkajúce sa miest, Spätná väzba týkajúca sa navrhovaných odpovedí v súvislosti s miestami, Záujmy a upozornenia,Informácie o hovoroch a správach,… a to sme ledva v polovici. Nižšie si môžete pozrieť náhľad, ako vyzerá napríklad informácia o polohe.

informacia o sledovani polohy (2)
Zdroj: Vosveteit.sk

Ako môžete vidieť vyššie, tak Google má vcelku prehľad o tom, ako a kedy sme sa pohybovali. Dokonca si môžete prelistovať konkrétny dátum vrátane informácie  ako ste sa pohybovali (či autom, peši, MHD,..)

Už viete, prečo Vás Google miluje?

Služby, ktoré dostávame od spoločnosti Google zadarmo, vskutku vôbec nie sú zadarmo. Dostávame ich výmenou za informácie, ktoré ak vie spoločnosť vhodne využiť, tak jej prinášajú nemalé príjmy. Ako však Google tieto informácie využíva? Predstavte si, že idete po ulici a vidíte billboard s reklamou na podprsenky, ale vy ste chlap. Inými slovami,  táto reklama bude s veľkou pravdepodobnosťou neadresná. Ak by bol na billboarde však mobilný telefón, či iná technologická hračka, o ktorú máte záujem, tak by reklama bola vcelku adresná. A toto presne Google robí. Google totiž prispôsobuje reklamu, ktorú vidíme. Tento spôsob reklamy je pre mnohé firmy oveľa efektívnejší ako len „ukázať reklamu všetkým“. Dôvodom je, že dokážu zacieliť človeka, u ktorého je predpoklad, že bude mať záujem o daný produkt. Preto napríklad keď klikáte niekoľko dní na mobilné telefóny, tak Vám bude zobrazovať reklamu na mobil. Dôvodom je, že je tam predpoklad, že chcete kúpiť nový smartfón .

Google prisposovenie reklam
Zdroj: Vosveteit.sk

Zároveň je však ešte dôležité povedať, že Google informácie o používateľoch nepredáva v tom slova zmysle, že si niekto o Vás stiahne informácie a má ich následne niekde uložené. Google vo veľmi zjednodušenej podobe robí to, že má „označených ľudí“ na základe ich záujmov a inzerentom umožňuje zobraziť týmto ľuďom reklamu.

Google pristupuje k spracovávaniu údajov zodpovedne a transparentne

Určite Vás napadne, že je to šialené čo všetko Google odovzdávame. Aj nám to príde prehnané. Ale treba povedať, že Google o všetkom informuje svojich používateľov a okrem toho ponúka aj možnosť obmedzenia zbierania dát a to bez toho, aby boli mnohé služby spoločnosti obmedzené. Stačí kliknúť na sekciu Riadenie aktivity, kde viete prostredníctvom pár kliknutí obmedziť zbieranie údajov.

Google riadenie aktivity
Zdroj: Vosveteit.sk

V ďalšej sérii tohto typu článkov si rozoberieme ďalších technologických gigantov.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close