SpravodajstvoVeda a výskum

Pozrite sa na 11 najkrajších vesmírnych úkazov, ktoré sa ľudstvu podarilo v roku 2019 zachytiť

Vesmír vie byť desivým, no napriek tomu nádherným miestom. Pozrite sa na to najlepšie, čo sme za celý rok objavili

Vesmír vie byť krásny, ale aj desivý, či inšpirujúci. Od galaxií, narážajúcich do seba, cez explodujúce hviezdy, až po čierne diery, ktoré zničia všetko, čo sa im postaví do cesty. Jedná sa o fenomény, ktoré prekračujú hranice našej predstavivosti a ku koncu dekády tu máme 11 najfascinujúcejších vesmírnych úkazov za rok 2019.

Čierna diera

Zdroj: NASA  via Inverse.com

Jedná sa o jav, ktorý fascinoval vedcov ešte predtým, než dokázali na 100% potvrdiť jej existenciu. Tento rok sa pomocou satelitov, rozmiestnených po celej Zemi, podarilo toto galaktické monštrum zachytiť na fotografiu. Jedná sa o supermasívnu čiernu dieru uprostred galaxie M87, ktorá je od nás vzdialená 55 miliónov svetelných rokov. Keďže týmto vesmírnym telesám nedokáže ujsť ani svetlo, zachytiť jej fotografiu nebolo ľahkou úlohou. Avšak tímu vedcov z projektu Event Horizont Telescope sa podarilo zachytiť tieň tejto čiernej diery.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Detail Jupitera

Zdroj: NASA via Inverse.com

Nová detailná snímka gigantickej planéty bola zachytená Hubblovým vesmírnym ďalekohľadom 27. júna 2019. Jedná sa o farebný obrázok, ktorý planétu zachytáva v celej svojej kráse.

Mliečna dráha

Zdroj: NASA via Inverse.com

Jedná sa o pohľad na našu galaxiu tak, ako ho ešte žiadny teleskop nezachytil. Jedná sa o dielo vesmírneho teleskopu Spitzer, ktorý zhotovil snímku pomocou infračervených kamier, ktoré dokázali vidieť za medzihviezdny prach, ktorý by nám inak blokoval výhľad. Na obrázku môžete vidieť hviezdy v rušnom centre našej Mliečnej dráhy.

Indická sonda Chandrayaan 2

Zdroj: NASA via Inverse.com

Síce sa na povrch Mesiaca nedostala, indická sonda však stihla zhotoviť fotky mesačného povrchu vo vysokom rozlíšení. Na verejnosť vyšli v auguste 2019 a detailne zachytávajú mesačné krátery. Sonda narazila na povrch 6. septembra.

Kométa 21/Borisov

Zdroj: NASA via Inverse.com

Jedná sa o druhý medzihviezdny objekt, ktorý zavítal do našej Slnečnej sústavy. Objavená bola amatérskym astronómom 30. augusta 2019.

Hviezdokopa NGC 1466

Zdroj: NASA via Inverse.com

Jedná sa o jasné zoskupenie hviezd. Obrázok zachytáva tisícky hviezd, ktoré sú uväznené vlastnou gravitáciou. Modré hviezdy majú väčšiu hmotnosť ako zvyšok, čiže sa pomaly prepadávajú do stredu. Hviezdokopa sa aktuálne nachádza pri našej susedskej galaxií.

Asteroid Gault

Zdroj: NASA via Inverse.com

Asteroidy sú úlomky vesmírnych telies, ktoré sa ženú naprieč vesmírom, dokým sa samé nezničia. Na obrázku môžete vidieť asteroid, ktorý nesie názov (6478) Gault. Za sebou necháva úlomky materiálu v chvoste, ktorý pripomína chvost kométy. Nájsť ho môžeme niekde medzi obežnými dráhami Marsu a Jupitera.

Nový pohľad na Slnko

Zdroj: NASA via Inverse.com

Každý deň je nám na očiach, avšak stále o ňom vieme veľmi málo. Každý pokus zistiť, ako naša materská hviezda funguje, priviedol vedcov k ďalším otázkam. Observatórium na skúmanie slnečných procesov americkej NASA zachytáva každý deň Slnko v inej vlnovej dĺžke. Táto snímka vznikla 6. augusta 2019.

Zrážka dvoch galaxií

Zdroj: NASA via Inverse.com

Hoci sa jedná o najväčší známy objekt vo vesmíre, nemyslite si, že stoja osamotene. Každým dňom priťahuje ich obrovská gravitačná sila jednu ku druhej, dokým sa jedného dňa nezrazia. Naša galaxia je na kolíznom kurze s naším galaktickým susedom, Andromedou, avšak ich zrážka nastane až o zhruba 4 miliardy rokov. Na obrázku vidíte pár, ktorý je známy ako UGC 2369. Už sú pri sebe tak blízko, že sa ich tvar začína narúšať.

Supernova

Zdroj: NASA via Inverse.com

Keď sa hviezdy blížia ku koncu svojho života, zrútia sa do seba a explodujú. Jedná sa o nádherné, no ničivé galaktické divadlo, ktoré svojou jasnosťou dokáže presvietiť celú galaxiu. Taktiež supernova vyhladí všetko, čo jej stojí v ceste, vrátane prachu. Na obrázku, ktorý zhotovilo observatórium SOFIA môžete vidieť supernovu, ničiacu vesmírny prach okolo explodujúcej hviezdy.

Eta Carinae

Zdroj: NASA via Inverse.com

V júli 2019, Hubblov vesmírny ďalekohľad zachytil gigantický únik z hviezdnej sústavy, na ktorej mal uprené oči 20 rokov. Jedná sa o sústavu Eta Carinae, ktorá sa skladá z dvoch hviezd a je 5-miliónov krát jasnejšia ako naše Slnko. Na obrázku je zachytené agresívne vylučovanie materiálu, ktorým je sústava známa.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy