Počet prípadov, v ktorých drony ohrozujú letovú prevádzku v Európe narastá. V niektorých prípadoch dokonca došlo k dočasnému zrušeniu letov

drony drone-1080844_960_720 (1)
Zdroj: Pixabay.com

Zariadenia ako sú drony môžu spôsobiť značné škody na majetku i zdraví a ohroziť letovú prevádzku. Za pár stoviek eur sa môže ktokoľvek stať pilotom dronu a vyletieť s ním do vzduchu. Neskúsená manipulácia s dronom však môže byť nebezpečná. V máji tohto roku muselo byť letisko vo Frankfurte úplne uzatvorené, pretože nad južnou časťou letiska letel dron. Z bezpečnostných dôvodov boli zakázané všetky vzlety a pristátia a prerušenie prevádzky trvalo 45 minút. Na tému upozorňuje portál Spiegel.de.

Nemecká kontrola letovej prevádzky v roku 2018 zaznamenala 158 prekážok pravidelnej leteckej dopravy, čo je o 80% viac ako v roku 2017.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Letisko Londýn Gatwick muselo byť v decembri 2018 opakovane uzatvorené a desiatky tisíc cestujúcich tu kvôli dronom uviazlo. Vojenské systémy detekcie a rušenia, ako sú systémy používané vo Veľkej Británii, ešte neboli nainštalované na nemeckých komerčných letiskách. Viaceré spoločnosti už pracujú na systémoch alebo výcviku dravých vtákov, ktoré by boli schopné priniesť drony z oblohy.

Za narušenie leteckého priestoru hrozia vysoké sankcie

Lietajúce zariadenia v blízkosti letísk sú prísne zakázané a môžu byť potrestané a klasifikované ako nebezpečný zásah do letovej prevádzky. V najhoršom prípade hrozí trest odňatia slobody v Nemecku na desať rokov. Minimálna vzdialenosť od hranice letiska je 1,5 km.

Aj keď sa opatrenia na cestujúcich môžu zdať prehnané, tak sú oprávnené, pretože kolízia medzi dronom a lietadlom je nebezpečná. Opätovne dochádza k zrážkam medzi lietadlami a vtákmi a drony sú oveľa ťažšie a potenciálne nebezpečné. Ešte väčšie je riziko pre vrtuľníky, pretože ich rotory sú takmer nechránené a lietajú oveľa nižšie ako lietadlá.

Aký počet dronov sa v Európe oficiálne nachádza, je nejasné. V Európskej Únii zatiaľ neexistuje centrálny register dronov alebo povinnosť inštalovať transpondér, s ktorým by boli neznáme objekty bezpilotnej kontroly viditeľné pre letovú prevádzku. Nemecké riadenie letovej prevádzky si tieto kroky vyžaduje už dlhšie a okrem toho, od minulého roku museli piloti dronov získať licenciu na lietanie dronov s hmotnosťou viac ako dva kilogramy.

Zdroj: Spiegel.de

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre