fbpx
BezpečnosťSpravodajstvo

Nový patent spoločnosti Spotify dáva používateľom dôvod, aby vymenili službu za inú

Spotify nás chce počúvať, aby nám vedel lepšie prispôsobiť odporúčania na hudbu a ďalší obsah

Súkromie je čoraz frekventovanejšou témou obzvlášť v prípade internetu a rôznych online služieb, ktoré zbierajú čoraz viac dát o používateľoch. Najnovší patent spoločnosti Spotify „Identification of Taste Attributes From an Audio Signal Read“, ktorý v týchto dňoch dostal zelenú (pozn. redakcie: podaný na úrady bol ešte vo februári 2018), vzbudzuje viacero obáv zo strany používateľov. Na tému upozorňuje portál musicbusinessworldwide.com.

Patent spoločnosti Spotify opisuje technológiu, ktorá nás bude počúvať a analyzovať

Dôvodom je, že patent popisuje technológiu umožňujú sledovanie „audio chutí“ používateľov v snahe prispôsobiť budúce odporúčania pre hudbu, prípadne reklamy, či iný obsah. Fungovať by mal spôsobom, že v prípade odporúčanej hudby bude aplikácia počúvať to, čo hovoríte za účelom, aby zistil váš emocionálny stav. Rovnako bude analyzovať aj prostredie, v ktorom sa nachádzate. Teda či je tam napríklad hluk. Rovnako má vyhodnocovať intonáciu hlasu, stres, rytmus a ďalšie podobné jednotky reči. Cieľom je identifikovať, či ste šťastný, smutný, nahnevaný, alebo v neutrálne naladený.

„Základný prístup môže jednoducho kategorizovať (používateľovu) emóciu na šťastnú, smutnú, strach, neutrálnu… Bežné informácie (napr. inotácia, stres, rytmus, a podobné jednotky reči) môžu byť spojené a integrované s informáciami schovaných v markovoom modely (pozn. redakcie: ide o stochastický model používaný na modelovanie náhodne sa meniacich systémov. Tento model predpokladá, že budúce stavy závisia len od súčasného stavu a nie od udalostí, ktoré sa vyskytli pred tým), ktorý  poskytuje možnosť sledovať aktuálny stav, ktorý je možné potom modelovať…“ píše musicbusinessworldwide s odvolaním sa na patent spoločnosti Spotify.

spotify_kontroverzny patent
Zdroj: musicbusinessworldwide.com

Nové metódy zbierania dát majú byť efektívnejšie

V súčasnosti služba Spotify zhromažďuje údaje o používateľoch pomocou dotazníkov a analýzy ďalších dát. Ide vo všeobecnosti o dáta, ktoré zadávame počas registrácie do služby, ďalej o dáta ako je označenie umelcov, či skladieb, ktoré sa používateľovi páčia a podobne. Následne strojovo dochádza k identifikácii vkusu používateľa, na základe čoho, mu je servírovaný obsah.

Vyššie popísaný spôsob zbierania dát a ich triedenia, sa však považuje už za zastaralý a pre používateľov za „zdĺhavý“. Ďalej sa v patente zdôrazňuje potreba novej efektívnejšej metódy zberu údajov.

„Potrebný je úplne odlišný prístup k zhromažďovaniu chuťových atribútov používateľa, najmä ten, ktorý má korene v technológii, takže vyššie opísaná ľudská činnosť (napr., ktorý vyžaduje, aby užívateľ uviedol vstup), je aspoň čiastočne eliminovaný a vykonávaný efektívnejšie.“

Inými slovami, podľa patentu, spoločnosť Spotify chce  používateľom servírovať odporúčania pomocou načítania metadát obsahu z hlasu používateľa alebo z okolitého hluku.  Rovnako možno očakávať, že služba bude kombinovať viacero metód, aby bola schopnou servírovať vhodný obsah. Druhým dychom však treba dodať, že patent sám o sebe automaticky neznamená, že spoločnosť týmto spôsobom spracováva, či zbiera dáta. Hovorí však o tom, nad čím aktívne uvažuje.

V každom prípade, kde pre vás „končí hranica“, čo je z vašej strany akceptovateľné v súvislosti so zbieraním informácií? Dajte nám vedieť nižšie v komentároch.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Martin Borko

Technológie ma fascinujú už niekoľko rokov a to hlavne spotrebná elektronika, ktorá nám dokáže častokrát zjednodušiť každodenné fungovanie. Zároveň však nepohrdnem ani futuristickými technológiami a víziami, o ktorých rád aj píšem.
Close
Close