AutáSpravodajstvoTECHNOLÓGIE

Nová metóda recyklácie batérií z elektromobilov by mohla byť nielen účinnejšou, ale hlavne ekologickejšou. O čo presne ide?

Súčasné metódy recyklácie starých batérií nie sú efektívne, tvrdí vedec, ktorý navrhuje nový spôsob, ako by mohli byť recyklované.

Elektromobilita je v súčasnosti jednou z najhorúcejších tém. Má ísť o jeden z hlavných nástrojov, ako môžeme znížiť emisie produkované spaľovaním fosílnych palív. Podľa odhadov analytikov zo začiatku mesiaca, už v roku 2024 až 2025 by elektromobily mohli byť cenovo porovnateľné s konvenčnými vozidlami. Analytici tvrdia, že to umožňuje hlavne klesajúca cena batérií a vývoj technológií v kombinácii s optimalizáciou výrobných liniek elektromobilov. O čom sa však nehovorí, sú batérie a ich recyklácia. Ide o problém, ktorý ak nevyriešime, tak nás môže v priebehu nasledujúcej dekády dobehnúť a šľachetný cieľ „byť viac eko“, nemusí byť na konci dňa naplneným.

Vo všeobecnosti nástup elektromobilov má za dôsledok „hlad“ po vzácnych kovoch, ako sú napríklad lítium, kobalt, nikel, či mangán, ktorých spolu so zvyšujúcim sa dopytom po elektromobiloch,  potrebujeme čoraz viac.

“Nová metóda recyklácie batérií je nielen účinnejšia, ale hlavne viac ekologická“

Portál futurism.com najnovšie upozorňuje na zaujímavú biotechnológiu, ktorá by mohla dopomôcť k efektívnejšej recyklácii starých batérií. Problémom je, že väčšina batérií, ktoré sa recyklujú, sú roztavené a ich kovy sú extrahované. Toto sa často deje vo veľkých komerčných zariadeniach, ktoré používajú veľa energie a tak emitujú veľa uhlíka. Sebastien Farnaud, výskumný pracovník a profesor na univerzite v Coventry vo Veľkej Británii tvrdí, že riešením môžu byť baktérie, ktoré by mohli poskytnúť nielen účinnejšiu, ale hlavne aj ekologicky efektívnejšiu metódu, ako získať drahé kovy späť z použitých batérií.

Rovnako treba dodať, že recyklácia batérii naprieč Európskou úniou, je na úrovni len okolo 5%. Odhalila to štúdia ešte z apríla minulého roka.

„LIB (lítium-iónovými batérie) sa v súčasnosti v Európskej únii recyklujú s nízkou úrovňou menej ako 5%. To je alarmujúco málo vzhľadom na nedávny ohromujúci rast LIB v elektrifikovanej doprave, ktorý zaznamenal takmer 20-násobný nárast predaja elektrických vozidiel (EV) za posledných 5 rokov“ píše sa v štúdii.

„Prvá vlna“ obmeny batérií v elektromobiloch je predo dvermi

Len pre zaujímavosť, výrobcovia elektromobilov v priemere ponúkajú záruku na svoje batérie približne na 160-tisíc kilometrov, prípadne na 8 rokov. Inými slovami, v dohľadnej dobe aktuálne elektromobily, ak si budú chcieť zachovať svoje dojazdy, tak majitelia budú musieť začať s obmenou starých batérií za nové.

„Proces nazývaný bioleaching alebo biomining využíva mikróby, ktoré sú schopné oxidovať kovy ako súčasť svojho metabolizmu,“ vysvetľuje Farnaud.

Farnaud ďalej vysvetľuje, že táto technika nie je novou a dnes sa už využíva v ťažobnom procese pri ťažbe drahých kovov zo železných rúd. Používa sa dokonca aj na zhodnotenie cenných materiálov z plošných spojov, solárnych panelov, či dokonca z jadrového odpadu.

„Namiesto recyklácie môže byť recyklácia začiatkom aj koncom životného cyklu batérií EV pomocou biologického lúhovania,“ tvrdí Farnaud, ktorý ďalej dodáva, že ide o spôsob „Výroby vysokokvalitných surovín pre nové batérie pri nízkych environmentálnych nákladoch.“

Farnaud ďalej hovorí, že vhodné baktérie, napríklad Acidithiobacillus ferrooxidans, či iné netoxické druhy, ktoré by dokázali zefektívniť proces recyklácie batérií, je potrebné pestovať pri teplote približne 36-celzia stupňov. Ďalej dodáva, že vďaka svojej malej uhlíkovej stope je to oveľa ekologickejšia alternatíva v porovnaní s tradičnými metódami recyklácie, ktoré sa v súčasnosti využívajú.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy
Close
Close