Spravodajstvo

Na čom zarába vyhľadávací gigant DuckDuckGo, ktorý nesleduje aktivitu používateľov?

DuckDuckGo zarába rovnako na reklamách ako jeho konkurencia, avšak bez toho, aby zbieral informácie o používateľoch

Nie je žiadnym tajomstvom, že spoločnosť Google aktívne zbiera údaje o svojich používateľoch, na základe čoho prispôsobuje reklamu, ktorou sme bombardovaní. Ide vcelku o jednoduchý model, kedy dochádza k monitorovaniu aktivity používateľa, prostredníctvom čoho mu je následne prispôsobovaný obsah. Nie každému je však takýto koncept  fungovania  po chuti, a preto sa mnohí uchyľujú k používaniu alternatívnych služieb. Dokážu však alternatívne služby generovať zisk bez toho, aby sledovali našu aktivitu?

Aký model monetizácie má služba DuckDuckGo?

Pravdepodobne najhlasnejšou „trúbou“ spomedzi vyhľadávačov, ktorá hlási, že nesleduje aktivitu používateľov, je služba DuckDuckGo. A práve preto sme sa pozreli na to, ako vlastne spoločnosť generuje zisk.

„Neukladáme vaše osobné údaje. Nikdy.“ píše spoločnosť na svojich stránkach.

Veľký mýtus

Gabriel Weinberg, generálny riaditeľ DuckDuckGo píše, že je veľkým mýtusom, že vyhľadávače musia sledovať aktivitu používateľov, aby im vedeli poskytnúť kvalitný výsledok vyhľadávania. Weinberg hovorí, že všetky webové vyhľadávania, sú založené na kľúčových slovách, ktoré zadávame do vyhľadávania bez toho, aby niečo o vás vedeli. Ďalej dopĺňa, že inzerenti vo vyhľadávacej sieti vo všeobecnosti nakupujú reklamný priestor na základe kľúčových slov, a nie na základe histórie vyhľadávaní.

„Táto reklama založená na kľúčových slovách je náš primárny obchodný model. Keď hľadáte na DuckDuckGo, môžeme vám zobraziť reklamu na základe kľúčových slov, ktoré zadáte. To je všetko. A funguje to. Naše zásady ochrany osobných údajov sú v skratke to, že nezhromažďujeme ani nezdieľame žiadne osobné informácie. Zakaždým, keď hľadáte na DuckDuckGo, je to, akoby ste tam boli prvýkrát – anonymne.“

DuckDuckGo_reklama
Zdroj: Vosveteit.sk, príklad reklamy

Prečo však Google zbiera údaje?

Gabriel ďalej spomína aj spoločnosť Google, ktorá vo všeobecnosti zbiera množstvo dát o svojich používateľoch. Odôvodňuje to tým, že Google v skutočnosti nie je „vyhľadávacou spoločnosťou“, ale reklamnou. Pomocou Google Vás totiž môžu inzerenti sprevádzať v podstate na každej stránke, kde Google má vložené bannerové reklamy.

„Preto ak hľadáte niečo na Googli, môžu sa vám všade začať zobrazovať reklamy…“

Generálny riaditeľ DuckDuckGo ďalej dodáva, že v rámci ich modelu speňažovania vyhľadávača môžu zarábať aj na základe partnerských programov so spoločnosťami ako eBay, či Amazon, prípadne na základe iných partnerských kooperáciách.

„Keď navštívite tieto stránky prostredníctvom DuckDuckGo, a následne uskutočníte nákup, dostaneme malú províziu. Tento mechanizmus funguje anonymne a medzi nami a spoločnosťami Amazon alebo eBay nedochádza k žiadnej výmene osobných identifikačných údajov…“

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy

Martin Borko

Technológie ma fascinujú už niekoľko rokov a to hlavne spotrebná elektronika, ktorá nám dokáže častokrát zjednodušiť každodenné fungovanie. Zároveň však nepohrdnem ani futuristickými technológiami a víziami, o ktorých rád aj píšem.
Close
Close