SpravodajstvoVeda a výskumVesmír

Letecké spoločnosti sa obávajú 5G siete: V čom je problém?

Viaceré spoločnosti vyjadrili svoje obavy ohľadom 5G vysielačov v blízkosti letísk.

Medzinárodné letecké linky rušia niektoré lety kvôli obavám z 5G siete. Lenže čo sa v tomto prípade vlastne deje?

Federálna letecká administrácia v Spojených štátoch varovala, že 5G sieť môže narušiť technológie lietadla a navrhujú, aby sa počkalo s aktiváciou niekoľkých 5G veží, prevažne v USA, píše portál Science Alert. 5G je už piatou generáciou mobilnej technológie, ktorá prináša až stokrát vyššie rýchlosti, ako jej predchodca. Jej uvedenie do sveta ale sprevádzalo množstvo konšpirácií.

Aby dokázala táto sieť pracovať rýchlejšie využívajú sa takzvané frekvencie C-pásma. Ide o druh rádiových frekvencií, ktoré pracujú od 3.7 do 3.98 GHz. Rozmedzie frekvencií sa však nachádza príliš blízko k pásmu, ktoré využíva rádiový altimeter – dôležitý prístroj na meranie výšky. Rádiový altimeter pracuje na frekvenciách od 4.2 do 4.4 GHz. Piloti sa naňho spoliehajú predovšetkým pri zníženej viditeľnosti a vďaka nemu dokážu bezpečne pristáť.

Obavy vznikajú práve kvôli úzkej hranici medzi 5G frekvenciami a frekvenciami, ktoré využíva tento nástroj. Existuje totiž riziko, že by rádiové vlny vychádzajúce z veží blízko letísk mohli spôsobovať rušenie. Presnejšie sa obávajú toho, že by využívanie 5G pripojenia v lietadle rozladilo altimeter, alebo ho dokonca poškodilo.

Ak by došlo k skresleniu údajov, pilot by nedokázal určiť správnu výšku lietadla, čo by mohlo byť pri pristávaní obrovským problémom. Čo sa dá v takomto prípade robiť?

Nie je to také vážne, ako sa zdá

Okrem Spojených štátov existuje množstvo krajín, ktoré používajú rovnaké 5G frekvencie a nestretli sa so žiadnymi problémami. Príkladom je Spojené kráľovstvo, v ktorom 5G vysielače vysielajú až do frekvencie 4 GHz. Dôležitým je v tomto prípade fakt, že sa okolo ich letísk nenachádzajú takmer žiadne hory.

Iné krajiny zas používajú frekvencie, ktoré sú trochu nižšie, čím zabránia riziku rušenia. Príkladom je Európska Únia, v ktorej siahajú 5G frekvencie len do 3.8 GHz.

Najlepším riešením by z dlhodobého hľadiska bolo využívať oveľa silnejšie frekvencie, napríklad od 24 GHz do 47 GHz. V tomto prípade by boli rýchlosti prenosu dát oveľa vyššie, no dosah veže by bol naopak nižší, preto by bolo potrebných viac veží. Krajiny, ako napríklad Francúzsko alebo Kanada, zaviedli zníženie sily signálu 5G veží v blízkosti letísk.

Zníženie sily ale neznamená operovať v nižších frekvenciách. Sila signálu sa meria v decibeloch, nie v gigahertzoch. Ak ale znížia silu signálu, znižujú riziko rušenia prístrojov v lietadle. Je nutné podotknúť, že toto riziko je veľmi malé, no ide o ľudskú bezpečnosť, ktorá by mala byť vždy na prvom mieste.

Niektorí dokonca navrhovali upraviť frekvencie prístrojov lietadiel. Je to možné, no v tomto prípade by to zabralo veľa času a bolo by to pre letecký priemysel mimoriadne nákladná operácia.

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close