BezpečnosťSpravodajstvo

Ku akým dátam sa dostanete, ak si cez WhatsApp vyžiadate informácie o vašom účte a aké dáta služba zbiera?

Pozrite si „poľudštený“ prehľad podmienok používania služby WhatsApp

Služba WhatsApp v posledných dňoch získala extra mediálnej pozornosti. Dôvodom je, že spoločnosť oznámila, že od 8. februára upravuje podmienky používania služby. Neskôr olej do ohňa prilial Elon Musk, ktorý na sociálnej sieti Twitter napísal „Používajte Signal“. Následne sa zvrhla vlna odlivu používateľov na konkurenčnú platformu, až WhatsApp zaradil „spiatočku“ a začal uisťovať používateľ, že sa v podstate „nič nemení“ a komunikácia zostáva aj naďalej súkromnou a bezpečnou.

Aké sú aktuálne podmienky používania služby v oblasti ochrany osobných údajov?

Aktuálne podmienky používania služby môžete nájsť na stráne spoločnosti. Ide o podmienky používania služby, na ktoré odkazuje samotná spoločnosť z rozhrania aplikácie. Čo spoločnosť zbiera a ako používa tieto informácie? 

Aké informácie spoločnosť zbiera?

Spoločnosť vo všeobecnosti rozdeľuje dáta, ktoré zbiera, do viacerých skupín. Prvou skupinou sú informácie, ktoré im poskytujeme my. Ide napríklad o mobilné číslo a profilové meno, ktoré je nevyhnutné na to, aby ste mohli využívať službu. Ďalej, ide o mobilné čísla uložené v mobilnom zariadení.

Ďalej, sú to odoslané správy vrátane obsahu, ktorý posielame. Spoločnosť píše, že potom ako sú správy doručené, tak sú však bezodkladne odstránené zo serveru spoločnosti (ide napríklad o správy, ktoré posielate niekomu, kto nie je pripojený k internetu v danom momente). Tieto (neprečítané) správy udržuje na svojich serveroch po dobu maximálne 30 dní.  Spoločnosť zároveň dodáva, všetky doručené, resp. odoslané správy sú uložené lokálne v zariadení  a podliehajú end-to-end šifrovaniu, pričom pri bežnom poskytovaní služieb správy neuchováva .

V rámci tejto oblasti dát spoločnosť ďalej spracováva informácie, ako sú napríklad platby (ak je táto funkcia dostupnou), či informácie o skupinových konverzáciách.

„Aby sme vám pomohli usporiadať, ako komunikujete s ostatnými, môžeme vám pomôcť identifikovať vaše kontakty, ktoré tiež používajú WhatsApp, a môžete vytvárať, pridávať sa alebo sa pridávať do skupín a broadcastových zoznamom a tieto skupiny a zoznamy sa spájajú s informáciami o vašom účte. Môžete sa rozhodnúť poskytnúť skupinový profilový obrázok alebo popis.“ píše WhatsApp.

Rovnako do tejto skupiny  spoločnosť radí aj informácie, či dáta, ktoré poskytneme napríklad podpore WhatsAppu.

Automaticky zbierané dáta

Druhú veľkú skupinu dát tvoria informácie, ktoré sú zbierané automaticky. Sú nimi napríklad informácie o používaní aplikácie a log. Môžete si pod tým predstaviť informácie o aktivite v službe WhatsApp. Sú to konkrétne napríklad diagnostické dáta, informácie o výkone, ako často používate WhatsApp, vaše nastavenia, frekvencia a trvanie aktivít a interakcií, log z aplikácie, kedy ste sa zaregistrovali, ktoré funkcie používate (napríklad ako často odosielate správy, voláte, kedy ste online,…).

Ďalej spoločnosť automaticky zbiera informácie o zariadení a pripojení. Ide napríklad o informácie, aký smartfón používate, informácie o operačnom systéme, verzia aplikácie, informácie o mobilnej sieti, sila signálu, IP adresa, identifikátory zariadenia (vrátane identifikátorov produktov spoločnosti Facebook), či dokonca informácie o internetovom prehliadači. Spoločnosť rovnako zbiera informácie o polohe zariadenia, keď využívate napríklad funkciu zdieľania vašej polohy s vašimi kontaktmi. Spoločnosť rovnako zbiera súbory Cookie, a to napríklad za účelom, aby vám zobrazil relevantný obsah v službách spoločnosti.

„Môžeme tiež použiť cookies, aby sme pochopili, ktoré z našich často kladených otázok sú najobľúbenejšie, a aby sme vám ukázali relevantný obsah súvisiaci s našimi službami.“ píše spoločnosť.

Informácie tretích strán

Poslednú veľkú skupinu tvoria informácie tretích strán. Spoločnosť píše, že dostávajú informáciu napríklad od iných používateľov, či podnikov.

„Napríklad, keď naši používatelia alebo firmy, ktoré poznáte, používajú naše Služby, môžu poskytnúť vaše telefónne číslo, meno a ďalšie informácie…“

Spoločnosť ďalej hovorí, že keď interagujete s firmami, tak dostávajú informácie o interakciách s vami. Rovnako získavajú ďalšie informácie od poskytovateľov služieb, aby im pomohli prevádzkovať, poskytovať, zlepšovať, rozumieť, prispôsobovať, služby spoločnosti.

„Napríklad spolupracujeme so spoločnosťami na distribúcii našich aplikácií, poskytovaní našej infraštruktúry, dodávok a ďalších systémov, dodávaní informácií o polohe, mape a miestach, spracovávaní platieb, pomáhaní nám pochopiť, ako ľudia používajú naše Služby, uvádzaní našich Služieb na trh, pomáhaní pri pripojení.“

Rovnako spoločnosť hovorí, že získava niektoré dáta zo služieb tretích strán. Ide napríklad o informáciu, keď zvolíte možnosť zdieľania niečoho prostredníctvom WhatsAppu.

„Umožňujeme vám používať naše Služby v súvislosti so službami tretích strán a produktmi spoločnosti Facebook. Ak používate naše Služby s takými službami tretích strán alebo s produktmi spoločnosti Facebook, môžeme od nich dostávať informácie; napríklad ak použijete tlačidlo zdieľania WhatsApp v spravodajskej službe na zdieľanie spravodajského článku“

Ako WhatsApp využíva dáta, ktoré zbiera?

Spoločnosť WhatsApp len pár dní dozadu zdieľala inforgrafiku, ako používa dáta v súvislosti so správami, či hovormi, ktoré sú realizované prostredníctvom služby. Pozrieť si ju môžete nižšie.

WhatsApp ako spravuje spravy a hovory
Zdroj: WhatsApp

WhatsApp však ďalej dopĺňa (v rámci podmienok používania služby v sekcii How We Use Information), že dáta, ktoré zbiera využíva za účelom poskytovania a fungovania služieb, vrátane ich zlepšovania. Môžete si pod tým predstaviť napríklad analýzu, ako používame  aplikáciu, na základe čoho dochádza k jej neskoršej úprave. Ďalej spoločnosť prezrádza, že ich využíva za účelom zvyšovania bezpečnosti a ochrany. Ide napríklad o prípady, kedy zaregistruje podozrivú aktivitu, či inú činnosť, v dôsledku ktorej dočasne zablokuje účet. WhatsApp ďalej vo svojich podmienkach píše, že ich využíva na komunikáciu s používateľom, aby ho informoval o nových službách, či vlastnostiach služieb spoločnosti Facebook (pozn. redakcie: Facebook a WhatsApp patria do jedného konzorcia). Ďalej spoločnosť dodáva, že dáta zatiaľ nevyužíva za účelom, aby vo WhatsAppe zobrazoval reklamy tretích strán. Ďalej spoločnosť hovorí, že pomocou zdieľaných dát umožňuje zdieľane informácií medzi používateľom a napríklad firmami, o stave objednávky, transakcií, schôdzkach a podobe.

„Môžete napríklad dostať informácie o stave letu v súvislosti s nadchádzajúcim cestovaním, potvrdenie o zakúpení niečoho alebo upozornenie na uskutočnenie dodávky. Správy, ktoré dostanete s marketingom, môžu obsahovať ponuku niečoho, čo by vás mohlo zaujímať. Nechceme, aby ste mali skúsenosti so spamom; rovnako ako všetky vaše správy, aj vy môžete spravovať túto komunikáciu a my si ctíme vaše rozhodnutia.“

Spoločnosť v závere tejto sekcie podmienok dodáva, že pomáhajú podnikom merať efektívnosť a distribúciu ich služieb a správ, a porozumieť tomu, ako s nimi ľudia v rámci našich služieb interagujú.

Vypýtali sme si dáta z WhatsAppu. Toto sme dostali!

Služba WhatsApp pomocou aplikácie umožňuje vyžiadať výpis s informáciami o účte WhatsApp. Urobiť tak môžete pomocou cesty Nastavenia > Účet > Súkromie > Žiadosť o informácie o účte. Následne približne za 3 dni od odoslania žiadosti dostanete výpis údajov. Ten obsahuje údaje nižšie.

WhatsApp_informacie o ucte
Zdroj: Vosveteit.sk

Ako ste mohli vidieť, tak výpis, hoci je rozsiahly, tak na dáta je „celkom chudobným“ s výnimkou kontaktov. Hoci sa z neho dozviete, aký telefón používate, kedy ste sa registrovali, kedy ste odsúhlasili podmienky používania, informáciu o vašom operátorovi a podobne, tak k dátam, ktoré spoločnosť reálne uchováva a spracováva, sa v praxi nedostanete. Inými slovami, tento výpis nemá väčší zmysel.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy

Martin Borko

Technológie ma fascinujú už niekoľko rokov a to hlavne spotrebná elektronika, ktorá nám dokáže častokrát zjednodušiť každodenné fungovanie. Zároveň však nepohrdnem ani futuristickými technológiami a víziami, o ktorých rád aj píšem.
Close
Close