Izraelský startup hovorí, že vyriešil problém s obmedzeným dojazdom elektromobilov

Tajomstvo úspechu ich technológie spočíva v zmene štruktúry samotnej batérie

Tesla Model Y
Zdroj: tesla.com

Jedným z najväčších problémov dnešných elektromobilov, odhliadnuc od doby nabíjania a infraštruktúry nabíjacích staníc, je ich dojazd, ktorý je zatiaľ limitovaným v porovnaní s bežnými autami. Hoci treba priznať, že pomaly, ale isto sa elektromobily približujú k dojazdu konvenčných vozidiel. Dobrým príkladom z praxe je Tesla Model Y, ktorá nedávno získal EPA certifikát hovoriaci o dojazde ~650 kilometrov. V súčasnosti v tomto odbore výrazne napreduje spoločnosť SVolt, ktorá sa pokladá za jedného z priekopníkov v tejto oblasti. Vyzerá to však tak, že v dohľadnej budúcnosti by sme mohli počuť viac o spoločnosti Cens, ktorá hovorí, že má technológiu, ktorá by mohla vo výraznej miere ovplyvniť dojazd elektromobilov k lepšiemu.  Na tému upozorňuje portál insideevs.com.

Nie chémia, ale štruktúra

Cens hovorí, že tajomstvo úspechu ich technológie spočíva v zmene štruktúry samotnej batérie, pričom ich technológia môže byť aplikovaná aj v súčasných elektromobiloch. Ďalej hovorí o eliminácií kobaltu, zvyšovaní hustoty energie a až dvojnásobnom dojazde. Kľúčom k úspechu má byť CNT, resp. uhlíkové nanorúrky, ktoré sú síce drahšími, ale zlepšujú iónovú vodivosť (pozn. redakcie: Ión je elektricky nabitá častica). Cens hovorí, že sa im tieto uhlíkové nanorúrky podarilo aplikovať v súčasných batériách. 

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Cens síce hovorí, že v konštrukcii batérií používa menej ako jedno percento nanotrubíc, ale aj to stačí na to, aby dosiahli významný posun vpred. Konkrétne hovorí, že to stačí na zväčšenie povrchovej plochy trikrát až šesťkrát. Vďaka tomu je možné udržať výrobné náklady na uzde, pričom batéria je schopná predčiť súčasné technológie. 

Hustejšia energie a lepšia vodivosť

Spoločnosť ďalej dodáva, že vylepšenie povrchu spôsobuje zvýšenie hustoty energie a ostré zlepšenie iónovej vodivosti. Tú istú úlohu zohráva aj vyššie spomínaný kobalt, ktorý môže byť týmto spôsobom nahradený za efektívnejšiu technológiu. Cens ďalej hovorí, že vďaka novému materiálu sa zvýši aj rýchlosť nabíjania samotných batérií pri vyššom prúde.

Spoločnosť zároveň dodáva, že aplikovanie ich technológie je možné na väčšinu druhov existujúcich batérií, a to bez ohľadu na ich štruktúru a chemické zloženie. 

CENS zároveň dostalo v nedávnej minulosti vcelku slušnú investíciu, ktorá im umožňuje vybudovať závod, pomocou ktorého by mohli dodávať nové batérie pre OEM partnerov spoločnosti. Generálny riaditeľ spoločnosti však prezradil, že implementácia ich technológie do súčasných výrobných liniek nie je nemožnou, dokonca dodal, že si nevyžaduje veľké množstvo úsilia.  To je aj jeden z dôvodov, prečo spoločnosť aktívne rokuje s viacerými výrobcami elektromobilov a výrobcami batérií.

Degradácia batérií bude porovnateľnou, ale…

 Zároveň treba povedať, že novovinutá technológia však nebráni tvorbe takzvaných dendridov na Li-iónových bunkách. V praxi to znamená, že životnosť batérie je porovnateľnou s tými súčasnými. Na druhej strane treba povedať, že koncoví zákazníci dostanú síce batériu s rovnakou životnosťou, ale bude ju potrebné menejkrát nabíjať, aby prešli rovnakú vzdialenosť. Inými slovami, zákazník najazdí viac kilometrov, pri menšom počte nabíjacích cyklov. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre