HuaweiSpravodajstvo

HUAWEI: Čo stojí za úspechom jednej z najväčších spoločností na svete?

Huawei začal písať svoju históriu v roku 1987. Pozrite si tie najzlomovejšie okamihy, ktoré vyformovali spoločnosť do dnešnej podoby.

Spoločnosť Huawei určite nikomu netreba zvlášť predstavovať. V súčasnosti sa jedná o 2. najväčšieho výrobcu smartfónov na svete. S veľkou pravdepodobnosťou buď máte aj Vy alebo ste mali v minulosti smartfón od tejto spoločnosti. Čo však stojí za úspechom spoločnosti, ktoré základné imanie bolo pri jej vzniku 3 500USD?

Spoločnosť Huawei vznikla v roku 1987, jej zakladateľom bol Ren Zhengfhei, ktorý stojí  na jej čele dodnes. Jej vznik sa spája s obdobím vlády Deng Xiaoping, ktorý položil základy Číny, ako ju poznáme dnes. Toto obdobie bolo spájané s otváraním trhu a jeho liberalizácie.

Firma sa spočiatku sústreďovala na telekomunikačné riešenia. V tej dobe čínska vláda potrebovala modernizovať zastaralú telekomunikačnú infraštruktúru. Jedným z kľúčových komponentov boli telefónne prepínače, na ktorých Ren vybudoval dnes jednu z najväčších spoločností na svete. V tom čase bol čínska vláda totiž nútená využívať riešenie zahraničných spoločností, ako sú napríklad Ericcson, Nokia a ďalšie, a Ren tam videl príležitosť ako uspieť.

Ren v tom čase využil svoje znalosti, a vďaka reverznému inžinierstvu zistil ako fungujú tieto telekomunikačné riešenia, a následne priniesol svoje vlastné. Zaujímavosťou je, že ešte pred predstavením ich prvého telekomunikačného riešenia, spoločnosť kupovala konkurenčné telefónne ústredne, ktoré následne skúmala a neskôr predávala ďalej koncovým zákazníkom. Len pre zaujímavosť, telekomunikačné siete sú aj v súčasnosti najväčším zdrojom  príjmov pre Huawei (pozn. redakcie: v roku 2016 celkový príjem spoločnosti bol 76,1 miliardy dolárov z čoho 41,8 miliardy pochádzalo práve z tohto biznisu).

Jedným z kľúčových faktorov, ktoré stáli za úspechom spoločnosti je aj jeho vlastnícka štruktúra. Spoločnosť nie je kompletne vlastnená samotným zakladateľom spoločnosti, ten vlastní v súčasností menej ako 1,5% akcií. Zbytok vlastnia  zamestnanci  spoločnosti. Nejedná sa však o klasické vlastníctvo, ako ho poznáme my. Môžeme ho charakterizovať ako “virtuálne”. Keď zamestnanec opustí spoločnosť, tak akcie spoločnosti sú vrátené späť.

“Vlastníctvo zamestnancov prispieva k nášmu rýchlemu rastu. V priebehu rokov ponúkala motiváciu našim lojálnym zamestnancom a pomohla nám prilákať talentovaných ľudí…”, píše sa na stránkach spoločnosti.

Prvý zásadný prielom , ktorý odštartoval raketový vzostup spoločnosti nastal v roku 1993, keď bola predstavili telefónna ústredňa ovládanú programom C&C08. Bol to zďaleka najsilnejší prepínač dostupný v Číne. Počiatočným nasadením v malých mestách a vidieckych oblastiach a kladením dôrazu na služby a prispôsobiteľnosť si spoločnosť získala trhový podiel a prešla na hlavný trh. Niektoré zdroje však hovoria, že za úspechom stálo aj neetické správanie spoločnosti. Údajne, Huawei ponúkal úradníkom akcie spoločnosti, výmenou za vyhrané verejné súťaže.

Ďalším zlomovým okamihom bol rok 1996, kedy vláda v Pekingu prijala opatrenie, ktoré nariaďovalo podporovať domáci telekomunikačný priemysel, pred zahraničnou konkurenciou. Toto nariadenie sa pretavilo tak, že čínska vláda začala nakupovať vo veľkom zariadenia od Huawei, ktorá vyhrala viacero zákaziek. Napríklad vyhrala tender pre národnú vlakovú spoločnosť v Pekingu a Guangdongu.

Mobilný priemysel

Rok 1997  bol pre spoločnosť ďalším z kategórie úspešnejších. Dôvodom je, že spoločnosť vyvinula vlastné GSM riešenia. Kľúčovým boli aj roky 1998 až 2003, kedy vďaka spolupráci si spoločnosťoi IBM boli zdokonalené postupy riadenia a vývojov produktov. Odzrkadlilo sa to tak, že v roku 2004 po poprvýkrát príjmy spoločnosti zo zahraničia prevýši príjmi z domáceho trhu. Len pre zaujímavosť, v roku 2004 sa spoločnosť Huawei, ako prvá čínska spoločnosť dostala do rebríčku  “Best Global Brands” (pozn. redakcie:  Najlepšie hodnotené globálne spoločnosti), umiestnila sa na 94. mieste.

Ďalším zlomovým rokom bol rok 2005, kedy spoločnosť získala kontrakt s európskym operátorom Vodafone. Huawei sa stal oficiálnym dodávateľom telekomunikačnej technológie. Okrem toho spoločnosť začala spolupracovať aj s britským národným operátorom (British Telecom) ako aj ďalšími. Len pre zaujímavosť, v roku 2012 sme mohli byť svedkami jedného zo škandálov spoločnosti, kedy Vodafone potvrdil, že v zariadenia Huawei z rokov 2009 až 2012 mali v sebe “zadné vrátka”, ktoré umožňovali telefóny využívať na špionáž. Či sa tak dialo alebo nie, zostane asi navždy tajomstvom.

Vráťme sa však pár rokov dozadu. Spoločnosť Huawei vytvorila ešte v roku 2003 mobilnú divíziu, ktorá predstavila svoj prvý telefón v tom istom roku. Jednalo sa konkrétne o model Huawei C300. 6-rokov na to, bol predstavený prvý smartfón, konkrétne model Huawei U8220. V roku 2005 spoločnosť predstavila prvý telefón s 3G konektivitou, konkrétne model U626. Prvý 4G telefón spoločnosť predstavila v roku 2011, konkrétne model Ascend P1 LTE. Svoj prvý 5G Mate 30 Pro 5G smartfónov spoločnosť predstavila len niekoľko dní dozadu.

Huawei Mate 30 Pro
Zdroj: Huawei

V roku 2007 spoločnosť Huawei založila  spoločný podnik s americkým dodávateľom bezpečnostného softvéru Symantec Corporation, známy ako Huawei Symantec, ktorého cieľom bolo poskytovať komplexné riešenia na ukladanie a bezpečnosť sieťových údajov. Neskôr spoločnosť Huawei odkúpila podiel spoločnosti Symantec.

Ďalším zlomovým rokom bol aj rok 2008, kedy austrálsky dopravca Optus oznámil, že zriadi zariadenie na technologický výskum so spoločnosťou Huawei v Sydney. V októbri 2008 spoločnosť Huawei dosiahla dohodu o príspevku k novej sieti HSPA + založenej na GSM, ktorú spoločne nasadili kanadskí dopravcovia Bell Mobility a Telus Mobility, ku ktorým sa neskôr pripojili spoločnosti Nokia a Siemens Networks. Spoločnosť Huawei dodala v roku 2009 jednu z prvých komerčných sietí LTE / EPC na svete pre TeliaSonera v nórskom Osle. Ďalším významným míľnikom bol rok 2013. Tento rok totiž môžeme pokladať ako “začiatok” vývoja 5G technológie. Huawei bol totiž hlavným sprostredkovateľom projektov 5G iniciovaných Európskou úniou a zakladajúci člen inovačného centra 5G (5GIC) vo Veľkej Británii, ked zároveň začala proaktívne budovať globálny ekosystém 5G.

5G technologia
Zdroj: flickr.com (Sean Anderson)

Raketový rast spoločnosti sa v roku 2014 pretavil do prvenstva, kedy sa spoločnosť stala najväčším výrobcom telekomunikačných zariadení na svete.

V januári 2015 spoločnosť Huawei zrušila značku „Ascend“ pre svoje vlajkové telefóny a uviedla na trh novú sériu P s telefónom Huawei P8. Spoločnosť Huawei tiež spolupracovala so spoločnosťou Google pri zostavovaní zariadenia Nexus 6P v roku 2015. Mimochodom, produktová línia smartfónov P dodnes existuje. Momentálne najvýkonnejším modelom z tejto produktovej rady je smartfón P30 Pro.

Ďalším zlomovým okamihom bolo rozhodnutie spoločnosti týkajúce sa vytvorenia značky mobilných telefónov Honor ako samostatnej entity. V priebehu štyroch rokov si dcérska spoločnosť Honor vybudovala silné renomé, ako aj postavenie na trhu, vďaka ktorému tvorí pevné jadro biznisu Huawei.

Rok 2018

Spoločnosť Huawei ako môžete čítať vyššie rástla raketovým tempom. Hoci v niektorých obdobiach podnikania sme okolo spoločnosti mohli vidieť “hmlu”, tak aj napriek tomu sa Huawei podarilo stať sa 2. najväčším výrobcom mobilných smartfónov na svete.

PREDAJCA2Q18 PREDAJE (SHARE)2Q17 PREDAJE (SHARE)PREDAJE (SHARE)
Samsung72.3M (19.3%)82.9M (22.6%)-12% (-15%)
Huawei49.8M (13.3%)35.9M (9.8%)+39% (+36%)
Apple44.7M (11.9%)44.3M (12.1%)+0% (-2%)
Xiaomi32.8M (8.8%)21.2M (5.8%)+55% (+52%)
OPPO28.5M (7.6%)26.1M (7.1%)+9% (+7%)
Others146.1M (39%)156.2M (42.6%)-7% (-9%)
Total374.3M366.6M+2%

Gro úspechu spoločnosti stálo na spolupráci s čínskou vládou a dobrými kontaktmi, vďaka ktorým získala mnohé zákazky. Druhým dychom však treba povedať, že z pohľadu bežného zákazníka, Huawei má skvelé smartfóny, ktoré sú dostupné pre široké masy. Preto dopyt po zariadeniach urobil zo spoločnosti aktuálne 2. najväčšie hráča na trhu. V súčasnosti sa však spoločnosť trápi sankciami zo strany USA, ktorých dopad na objem predajov pravdepodobne netuší ani samotný Huawei. Na druhej strane však treba povedať, že sankcie sú v platnosti od mája tohto roka, a aj napriek tomu, spoločnosť zvyšuje objem predajov. Vyzerá to tak, že Huawei je “nezastaviteľným” vlakom, ktorý si razí svoju vlastnú cestu

Huawei zaznamenal až 30% nárast predaja smartfónov aj napriek sankciám USA

 

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy
História Huawei Technologický gigant

Martin Borko

Som zakladateľom portálu Vosveteit.sk, ktorý dnes patrí medzi najväčšie technologické webové stránky na Slovensku.
Close
Close