Hrozí nám obmedzenie mobilných sietí v dôsledku koronavírusu? Pýtali sme sa slovenských operátorov

Najväčší slovenskí operátori zaznamenali od vypuknutia koronavírusu Covid-19 výrazné zvýšenie využívanie služieb. Situáciu však zatiaľ zvládajú.

Slovenski operatori
Zdroj: pixbay.com (sajjaninsan777), Vosveteit.sk, logá operátorov

V priebehu dnešného dňa sme Vám priniesli správy o tom, že Netflix a Youtube siahajú po opatreniach, v dôsledku ktorých dôjde k zníženiu dátového toku v rámci nimi poskytovaných služieb. Obe spoločnosti preto prednastavujú zníženú kvalitu videí.

Spoločnosti boli  k tomuto kroku nepriamo donútené z dôvodu prepuknutia koronavírsu COVID-19, ktorý zapríčinil výrazný nárast dátového toku, ktorý má negatívny vplyv na nimi poskytované služby. Tento dátový tok je spôsobený hlavne tým, že jednotlivé firmy, štátne orgány a ďalšie organizácie nariadili svojim zamestnancom prácu z domu, prípadne niektorí z nich dostali povinnú dovolenku. Cieľom týchto opatrení je zabránenie nekontrolovateľného šírenia vírusu.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Pýtali sme sa našich operátorov, či prepuknutie koronavírusu ovplyvní poskytovanie ich služieb

V  dôsledku opatrení, ktoré Netflixu a Youtube zaviedli, sme sa rozhodli opýtať našich operátorov a vybraných prevádzkovateľov internetových sietí, ako prepuknutie koronavírusu ovplyvní poskytovanie ich služieb. V rámci nášho prieskumu sme oslovili najväčších mobilných operátorov a poskytovateľov internetu, konkrétne spoločnosti Telekom, Orange, O2, SWAN (4ka) a UPC.

Telekom situáciu zvláda bezproblémovo. Okrem iného predĺži Nekonečné dáta aj v apríli

„Dátová spotreba v mobilných sieťach razantne rástla od začiatku marca, nakoľko sme vtedy uviedli našu akciovú ponuku Nekonečné dáta na celý mesiac. Rast prevádzky bol približne dvojnásobný, ale v posledných dňoch sa už prevádzka ustálila.“

Ďalej sme sa pýtali spoločnosti, ako ich ovplyvňuje zvýšený nápor používateľ:

„S tým, že sme vopred rátali s vyššou prevádzkou na marec, sme sa patrične pripravili a od prvého dňa monitorujeme záťaž siete i jej kapacitu. Napriek stúpajúcej prevádzke však sieť funguje v poriadku, nezaznamenali sme doteraz žiadne výpadky.

To isté platí aj pri hlasovej prevádzke, ktorá postupne rástla. Na začiatku minulého týždňa stúpla len cca o 15%, ale vo štvrtok a piatok už dosiahol nárast o 50 až 80% oproti bežnému pracovnému dňu, čo sa dá pripísať väčšiemu počtu ľudí v home office režime. Počas víkendu dosiahla prevádzka úroveň pracovných dní či dokonca vyššiu, čo možno pripísať skôr súkromným hovorom. Tento týždeň už prekonávajú hodnoty aj minulý týždeň a prekročili už dvojnásobnú prevádzku oproti bežnému pracovnému dňu. Od utorka 17.3 je prevádzka štandardne vyššia, ale už nestúpa a drží sa na rovnakých hodnotách.“

Poslednú otázku, ktorú sme sa spoločnosti pýtali, sa dotýkala zavedenia prípadných opatrení v dôsledku zvýšeného náporu používateľov:

„Momentálne nie. Máme zatiaľ dostatočnú kapacitu a naša sieť zvýšenú prevádzku zvláda, a pretom sme sa rozhodli, že pri súčasnej mimoriadnej situácii ponúkneme benefit Nekonečných dát znova aj v apríli.“ hovorí Michal Korec, hovorca pre služby a financie

Spoločnosť O2

Spoločnosť O2 na naše otázky, ktoré boli rovnaké ako v prípade Telekomu odpovedala tlačovou správu. Jej znenie si môžete prečítať nižšie:

„V poslednom týždni evidujeme značný nárast prevádzky, ktorá sa blíži najexponovanejším obdobiam v roku. Mimoriadna situácia na Slovensku sa premietla do nárastu volaní, ktorých počet stúpol až o 10%,“ hovorí Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2 Slovakia.

Podľa O2 si ľudia volajú nielen častejšie, ale aj dlhšie, čo je pravdepodobne spôsobené nárastom pracovných hovorov pri práci z domu, ale aj vyšším počtom súkromných hovorov.

„Podľa štatistík sa priemerná dĺžka hovoru za posledný týždeň predĺžila zhruba o tretinu a až o štvrtinu narástla aj dátová prevádzka v našej sieti. Podobný trend sme zaznamenali aj pri našom Internete na doma, a to najmä v množstve odosielaných dát a predovšetkým vo večerných hodinách,“ dopĺňa Tereza Molnár. „Nakoľko mnoho ľudí pracuje z domu, je toto obdobie na správu sietí náročnejšie, keďže sieťová prevádzka je výrazne väčšia ako v inom období a pripomína najvyťaženejšie obdobia v roku. Kapacitu našej siete neustále navyšujeme, aby sa predišlo prípadným problémom v prevádzke, pričom momentálne sme dostatočne pripravení aj pre prípad ďalšieho nárastu objemu dátovej prevádzky,“ uzatvára Molnár.

SWAN navýšil svoje kapacity. Zatiaľ všetko funguje ako má

„Od začiatku mimoriadnej situácie na Slovensku rástla aj prevádzka vo fixnej sieti SWANu. Jej nárast pozorne sledujeme a v prípade potreby kapacitu prenosovej siete upravujeme. K navyšovaniu kapacity pristupujeme už pri dosiahnutí 80% maximálnej kapacity, aby sme zabezpečili dostupnosť kľúčových služieb pre slovenských obyvateľov a firmy. O 20% sme tiež priebežne navýšili kapacitu medzinárodných prepojení. Nad zavedením obmedzení pre našich zákazníkov momentálne nauvažujeme, ale situáciu budeme aj naďalej pozorne monitorovať.“ hovorí Matúš Benčík, hovorca spoločnosti.

Okrem toho, spoločnosť nás informovala, že neplánuje robiť zatiaľ žiadne obmedzenia čo sa týka 4ky. Všetko zatiaľ zvládajú.

Orange nápor zvláda, žiada však zákazníkov o zodpovednosť

„Dobrý deň,

cítime maximálnu zodpovednosť za to, aby naše služby práve v tejto komplikovanej situácii, keď sú ľudia ešte viac odkázaní na komunikáciu prostredníctvom digitálnych technológií, plnohodnotne fungovali. V posledných dňoch sme zaznamenali výrazný nárast prevádzky vo viacerých oblastiach. Hlasová prevádzka v našej sieti stúpla o 47 % a naďalej pozorujeme jej rastúci trend. Vzhľadom na takýto nápor na našu mobilnú sieť môžu niektorí zákazníci v určitých prípadoch pozorovať komplikácie s okamžitou dovolateľnosťou do iných sietí. Na ďalšom posilnení prepojovacej kapacity pracujeme. Zaznamenali sme aj masívny, viac než 100% nárast volaní cez internetové aplikácie (Messenger, Skype, Whatsapp, Viber…). Tento trend oceňujeme, nakoľko využívanie chatovacích aplikácii na uskutočňovanie hovorov, resp. videohovorov pomáha zmierniť záťaž siete, ktorá tak zostane voľná pre hlasové hovory záchranných zložiek. Aj preto sme našim zákazníkov umožnili bezplatnú aktiváciu Nonstop dátového balíka Chat.

Mobilná dátová prevádzka nám stúpla o približne 12%, dátová prevádzka v pevnej sieti o cca 20%,  v prípade SMS ide o mierny nárast (8%). Hoci naša sieť v súčasnosti tento nápor zvláda, žiadame zákazníkov o jej zodpovedné vyžívanie, aby operátori dokázali zabezpečiť dostatočnú kvalitu spojenia pre všetkých. Viac aj tu  https://www.orange.sk/zodpovednost.“ Hovorí Alexandra Piskunová, hovorkyňa spoločnosti.

UPC zaevidovalo len lokálne výkyvy, ináč všetko funguje ako má

„…začiatkom marca po zavedení opatrení (karantény a masívny nástup home-officov) sme zaznamenali nárast najmä na upstreame a to zhruba o 20%. Na downstreame evidujeme relatívne nízky nárast. V uplynulých dňoch sa prenos dát stabilizoval, bez väčších výkyvov. Spoločnosť UPC prevádzkuje modernú širokopásmovú sieť s dostatočnou kapacitou. Zaregistrovali sme len niekoľko menších lokálnych preťažení, ktoré sme operatívne riešili upgradom alebo navýšením kapacity. Prevádzka a riadenie siete sú stabilné. Ďakujem, majte sa pekne,“ hovorí  zástupca spoločnosti Jaroslav Kolár.

Ako ste mohli čítať vyššie, tak naši operátor zatiaľ túto vypätú situáciu zvládajú.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre