APLIKÁCIE A HRYSpravodajstvo

HAKA systém – hľadá sa auto. Vyspovedali sme autora myšlienky, ktorý nám predstavil aj ich mobilnú aplikáciu

Na Slovensku žije mnoho šikovných ľudí a jedným z nich je aj autor projektu HAKA, pomocou ktorého pomáha v pátraní po ukradnutých autách.

Krádež auta nie je ničím príjemným a to najmä vtedy, ak sa Vás priamo dotýka. Ako sa opäť dopátrať k svojmu autu môže byť priam nesplniteľnou úlohou a  to aj napriek tomu, ak to nahlásite príslušným orgánom. A práve na tento problém reaguje aplikácia HAKA Systém, za ktorou stojí partia ľudí, ktorá robí svet aspoň o niečo krajším.

HAKA – Hľadá sa auto krádeže automobilov

HAKA je skratkou pre Hľadá sa AUTO – Krádeže automobilov. Ide o občiansku iniciatívu, na ktorej čele stojí už dnes dobre známy pán Štefan Farkaš, ktorého sme  vyspovedali.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Vzhľadom na to, že je tento projekt skutočne výnimočný, tak naša prvá otázka smerovala k tomu, čo ho viedlo k vytvoreniu takéhoto projektu.

„Ono to fungovalo v podstate tak, že som robil 12 rokov šéfa bezpečnosti pre nadnárodnú logistickú firmu, mal som na starosti viacero štátov ohľadne bezpečnosti a keď som po 12 rokoch skončil kariéru, vrátil som sa na Slovensko,  dočasne som skončil na Ministerstve dopravy, kde som strážil ministra a po 2 rokoch som tu prácu vzdal. Viete, keď človek má nejakým spôsobom bezpečnostnú prax, stále vymýšľa rôzne prekážky pre zlodejov a v podstate sa ich aj snaží chytiť. Zastupoval som firmu v rôznych právnych veciach, to znamená vymáhanie škody, prípadne dokazovanie, zabezpečovanie  dôkazových materiálov pre súd, na základe čoho mal ten súd rozhodnúť, tak nič iné ani neviete, áno? Keď sa pohybujete v oblasti bezpečnosti, tak nikdy z Vás samozrejme dobrý murár alebo automechanik nebude. Ja som celý život robil bezpečnosť a v podstate HAKA sa od toho nejakým spôsobom odvíja. HAKA vznikla z toho dôvodu, že som sa nudil a jediné, čo viem je chytať zlodejov, tak som začal rozmýšľať, čo by som mohol urobiť užitočné pre spoločnosť a tak vlastne vznikla HAKA.“

Na doplňujúcu otázku ohľadne toho, čo bolo motiváciou pre vytvorenie HAKA, p. Farkaš odpovedal:

„Vyslovene využitie svojich znalostí, ktoré som nadobudol x rokmi, ktoré som získal v bezpečnostnej praxi. A vlastne tú firemnú bezpečnosť alebo povedzme komerčnú bezpečnosť pretaviť do bezpečnosti v prospech občanov.“

Pána Farkaša sme sa ďalej opýtali aj na to, či sa niekedy osobne stal obeťou zlodejov áut.

„Ja musím povedať popravde, že nie. Mne  neukradli  zlodeji v podstate v živote asi nič, nie len auto, ale rozmýšľam či ma niekedy nejaký zlodej o niečo okradol a ani si nespomínam.“ Ďalej dopĺňa: „Ja som strašne opatrný na takéto veci a čo sa týka aj auta, tak to mám zabezpečené v podstate tým najlepším, čo je na trhu. Nedávam im ani šancu, aby to urobili.“

Prekvapene sme zareagovali slovami, že tak to je teda šťastný človek, no pán Farkáš nám následne vysvetlil:

„Ako takto, každá vec je o prevencii. To znamená, že na to, aby sa Vám niečo nestalo, musíte predvídať, že sa Vám môže niečo stať a snažíte sa eliminovať stratu majetku. U vozidla to je veľmi jednoduché, tam stačí mať nejaký kvalitnejší zabezpečovací systém a toho zlodeja odradiť, no netvrdím, že to nejde prekonať, ale keď vidí zabezpečenie, on si to auto obíde a zoberie rovnaké, ktoré to zabezpečenie nemá. U každej trestnej činnosti sú rôzne mechanizmy, ako sa proti tomu môžete obrániť…“ ďalej dopĺňa: „Keď robíte nejaké preventívne opatrenia, tak to dokážete eliminovať. To samozrejme nevylučuje to, že Vás nemôžu niekedy okradnúť, môžu. Ale vravím, ja si pre seba tvrdím jednu vec, že preventívne sa snažím si ten život zariadiť tak, aby mali čo najmenšie šance. Samozrejme, zlodeji áut mi spôsobili iné škody a to v súvislosti s našou skupinou a našou aplikáciou a hlavne našou činnosťou. To znamená, že poškodzovanie majetku, postriekali mi fasádu za 15-tisíc € a iné veci, robili mi veľké nepríjemnosti v robote a kde kade, založili webovú stránku, snažili sa robiť  veľkú kampaň proti HAKA, zneužili aj naše logo, ktoré teraz v podstate používajú napríklad na politikov. Sú tu rôzne veci naozaj, ako sa mi tí zlodeji snažia pomstiť za naše činnosti, ale že by mi vyslovene spôsobili nejakú priamu krádež, tak to nie.“

Predtým, ako sa vrhneme do ďalšej časti rozhovoru, tak nám dovoľte dať Vám do pozornosti okrem Facebookovej skupiny aj aplikáciu HAKA, ktorá je dostupná, ako pre Android zariadenia, tak aj pre iOS.   Aplikácia funguje na veľmi jednoduchom princípe a to dvoma smermi. Jednak môžu používatelia prostredníctvom nej vyhľadávať informácie o vozidlách, napríklad pomocou zadania ŠPZ a  takisto môžu nahlasovať odcudzené vozidlá.

HAKA System+
HAKA System+
Developer: Marian Kucharcik
Price: Free
‎HAKA System+
‎HAKA System+
Developer: Marian Kucharcik
Price: Free

Pri bližšej charakteristike aplikácie nám však dovoľte pomôcť si slovami p. Farkaša, ktorý ju bližšie popisuje  nasledovne:

„Stiahnete si bezplatnú aplikáciu. Máme ju pre obe platformy. To znamená aj pre Android a aj pre iOS. Volajú sa HAKA System a HAKA System+, to je novšia verzia – aj pre Android aj pre iOS (pozn. redakcie: odkazy na stiahnutie nájdete vyššie). “ Ďalej vysvetľuje: „S tým že, klienti, alebo naši pátrači môžu používať aplikáciu formou takou, že si otvoria  aplikáciu a majú  možnosti,  buď zadať ŠPZ-tku alebo  tam zadajú VIN číslo. Akonáhle zadáte napríklad  ŠPZ-tku, tento dotaz ide na Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a zároveň aj na ďalších 7 krajín. Čiže za nejaké tri sekundy dostanete z ôsmych ministerstiev odpoveď do Vašej aplikácie, či daná ŠPZ-tka alebo vozidlo je alebo nie je v pátraní. Máme zohnanú tiež ďalšiu databázu, ktorá je tiež veľmi užitočná a to je takzvaná Centrálna databáza vozidiel. My získavame aj informácie nielen k tomu či je to vozidlo  podľa ŠPZ-tky alebo VIN čísla v pátraní, ale dostaneme aj odpoveď,  k akému vozidlu sú ŠPZ-tka alebo VIN číslo sú priradené. To znamená, že bežný policajt pátra podľa ŠPZ-tky, ale zlodej ukradne vozidlo a dá dole ŠPZ-tku a nahradí ju inou, ktorá v pátraní nie je. Oni prejdú okolo polície, ktorej systém SOITRON vypíše, že vozidlo nie je v pátraní. Naša aplikácia aj vypíše, že o aký druh vozidla sa jedná, akú farbu má mať, aký je to ročník, aký to je typ, značka, proste všetko a zlodejom už nepomôže to, že vymenia ŠPZ-tky, pretože aj naša aplikácia vypíše, že táto ŠPZ-tka v pátraní nie je, ale zároveň dá používateľovi  presne informáciu, o aké vozidlo sa musí jednať. Aby jednoducho sedela ŠPZ-tka s vozidlom. A práve vďaka tomu sme prišli na veľa vozidiel, ktoré boli čerstvo ukradnuté a v podstate cez túto aplikáciu boli touto formou aj vypátrané. K dnešnému dňu máme, pokiaľ sa nemýlim, 168 alebo 169 vozidiel, ktoré sme našli a cez stovku vozidiel, ktoré boli neprepísané a tam sme tiež významne pomáhali tieto vozidlá nájsť.“

Ako vyzerá rozhranie aplikácie si môžete pozrieť nižšie:

V závere rozhovoru sme sa ešte opýtali zo zaujímavosti, ako  najrýchlejšie sa podarilo dopátrať k ukradnutému auto pomocou aplikácie. Odpoveď p. Farkaša nás utvrdila v tom, že robia skvelú prácu. Veď posúďte sami:

„Úplne najrýchlejšie vypátrané vozidlo bolo v podstate behom pár minút. My sme mali jedno vozidlo, ktoré sa napríklad našlo za hodinu. Vždy to závisí od toho, kedy nás občan požiada o pomoc. Čím je ten prípad živší, aktuálnejší, tak tým je samozrejme aj  väčšia šanca na vypátranie vozidla. To znamená, že keď nám človek nahlási krádež po pár hodinách, je veľká šanca, že sa do pár hodín nájde. A keď nám nahlási krádež až po týždni, tak tam už taká veľká šanca nie je. Aj keď sa nám už stalo, že sme našli aj 12 ročné vozidlo, ktoré bolo 12 rokov v pátraní. To znamená, že aj po x rokoch sa dá nájsť ukradnuté vozidlo.“

 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close