Spravodajstvo

Google vo výsledkoch vyhľadávania propaguje najmä svoje vlastné služby, ukazuje najnovší výskum

Dominancia produktov spoločnosti Google vo vyhľadávaní je očividná

So službami spoločnosti Google je úzko spätá veľká väčšina z nás, aktívnych používateľov smartfónov, počítačov, notebookov, či iných zariadení, ktoré nás obklopujú denno denne. I keď sa medzi nami nájdu určite jedinci, ktorí nátlaku amerického giganta naďalej odolávajú, väčšina „nástrahám“ spoločnosti Google podľahla. Je očividné, že softvéroví giganti a technologické spoločnosti hýbu svetom a snažia sa ovplyvňovať aj bežný život používateľov. Najnovšie odhalenia nezávislého výskumu organizácie TheMarkup (via MSPowerUser) poukazujú na takéto nie moc žiadúce konanie giganta Google, pričom väčšina z nás sa s touto nástrahou potýka na dennej báze.

Výskum organizácie TheMarkup bol zameraný na výsledky vyhľadávača Google, respektíve na to, čo po vyhľadaní bežných hesiel uvidí používateľ. Pri vzorke až 15 269 bežných vyhľadávaní z Trendov Google, ktoré boli vykonávané na zariadení iPhone X, výskumníci zistili, že spoločnosť Google vo svojom vlastnom vyhľadávači propaguje najmä vlastné služby a funkcionality, pričom samotné vyhľadávanie je na „druhej koľaji“.

Prvej zobrazenej stránke dominujú služby Google

Pri pohľade na celkovú bilanciu na celej vzorke vyhľadávaní to vyzerá tak, že odkazy a služby spoločnosti Google absolútne dominujú webovej stránke vyhľadávania, pričom ich je násobne viac, ako samotných „otravných“ reklám. Číselne ide o zhruba 62,9% výsledkov odkazujúcich práve na služby Google, ktoré sú vidieť pri vyhľadaní.

google vyhladavanie
Zdroj: TheMarkUp

Pohľad na celú prvú stranu je o čosi „lepší“

Pri pohľade na celú prvú stránku (aj s posunutím na jej úplný koniec), sa percentuálne podiely čiastočne menia. V tomto prípade zaberajú služby a odkazy spoločnosti Google zhruba 41%, pričom bežným nie-Google stránkam zostáva zhruba 44,8% priestoru. 8,7% priestoru na celej prvej strane vyhľadávania prislúcha AMP stránkam, pričom zvyšné 1% patrí reklamám.

google vyhladavanie 2
Zdroj: TheMarkUp

Pohľad na celkový graf podielov jednotlivých služieb v dĺžke prvej strany vyhľadávania je naozaj zaujímavý a dá sa z neho vyčítať množstvo zaujímavých informácií. Zaujímavosťou je, že nie-Google stránky dominujú najmä 2. a 3. štvrtine prvej stránky vyhľadávania, pričom úplnému koncu vyhľadávania dominujú opäť odkazy na služby Google. Zaujímavosťou je aj „hustota“ Google odpovedí tesne pod začiatkom stránky, ako aj na jej konci.

Výsledky zrejme neprekvapia

Výsledky výskumu nie sú pri hlbšom zamyslení sa vôbec prekvapujúce, no sú skôr na zamyslenie. Je očividné, že Google bude vo svojom vyhľadávači propagovať najmä svoje služby. Je však otázne, či je to zo strany spoločnosti Google férové zaobchádzanie s používateľmi, ak zoberieme do úvahy, že vyhľadávač Google úplne dominuje trhu a alternatívne vyhľadávače nie sú vo svete, ako ani v našich končinách, príliš populárne.

Pozn. redakcie: výskum bol vykonávaný na mobilnom zariadení, čiže výsledky vyhľadávania na väčších obrazovkách počítačov budú značne odlišné.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy
Close
Close