Expo Dubaj 2020: Slováci ukázali unikátneho vesmírneho robota Androver, za ktorého vývojom stojí spoločnosť RoboTech Vision

Aj malé krajiny, ako je Slovensko, dokážu ponúknuť technológie, ktoré majú ambície pomôcť objavovať iné svety.

Androver 3_expo dubaj 2020
Zdroj: Tlačová správa

Mnohí z nás pri pohľade ku hviezdam častokrát zatúžia, aspoň raz v živote, sa tam pozrieť. Pre bežného smrteľníka, je táto túžba aktuálne takmer nedosiahnuteľnou. Druhým dychom však treba povedať, že pomaly, ale isto sa rozvíja vesmírna turistika a tak, v nie tak vzdialenej budúcnosti, sa budeme môcť pozrieť aj za hranice Zeme. Samozrejme, nebude to lacné. Súčasné technológie nám však neumožňujú cestovať ďaleko od našej materskej planéty, ale aj napriek tomu, my ľudia, skúmame vzdialené objekty. Umožňujú nám to rôzne satelity, sodny, vesmírne ďalekohľady, ale i vedecké nástroje umiestnené na roveroch a podobne. Dobrým príkladom je misia Perseverance, ktorá len nedávno potvrdila, že na Marse bolo veľké jazero v kráteri Jezero.

Za týmito veľkým misiami najčastejšie stoja veľké národy, ako sú Američania, Rusi, Číňania, a ďalšie. Neznamená to však, že aj národy, ako je ten náš, nemajú čo svetu v tejto oblasti ponúknuť.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Androver: Slováci na Expo Dubaj 2020  ukázali unikátny rover

Aktuálne na udalosti Expo Dubaj 2020, ktorá sa preklopila do oblasti vesmíru, Slováci ukazujú inovatívne technológie, ktoré majú potenciál objavovať a preskúmavať svety, ktoré sú od nás vzdialené státisíce až milióny kilometrov.

Spoločnosť RoboTech Vision, ktorej jedným zo zakladateľov je aj Slovák, ukázala rover Androver, ktorý má veľké ambície. Len pre zaujímavosť, RoboTech Vision je spoločnosť, ktorá v súčasnosti spolupracuje na vesmírnej misii na stanici HI-SEAS na Havaji. Tá simuluje život na Marse a vedie ju slovenská astrobiologička, Dr. Michaela Musilová.

Androver a Dr. Musilova
Zdroj: Tlačová správa, na fotografii môžete vidieť Dr. Michaelu Musilovú a rover Androver

V čom je však Anrover výnimočný? Musilová prezrádza, že sa dokáže pohybovať v podmienkach, kde sa žiadny iný rover doteraz pohybovať nedokázal. Ide o terén, ktorý je napríklad príliš strmý, či je špecifický rôznymi prekážkami, ktoré by mohli potenciálne ohroziť bezpečnosť astronautov. Je to možné najmä vďaka využitiu špeciálneho typu podvozku double Ackerman.

„Androver vieme využiť na testovanie terénu a zistiť tak, či je terén náročný alebo nebezpečný, čím vieme chrániť astronautov pred nepredvídateľnými nástrahami či už na simulovanej alebo reálnej vesmírnej misii“, prezradila Michaela Musilová, ktorá ďalej dodal: „Myslím si, že pre krajinu akou je Slovensko je dôležité, aby sme sa zúčastňovali na podujatiach, akými je aj Expo Dubaj 2020, pretože máme na Slovensku veľký potenciál v oblasti inovácií, množstvo šikovných ľudí a projektov, o ktorých sa vo svete jednoducho nevie a ktoré si zaslúžia globálnu pozornosť. Tá vedie k medzinárodným spoluprácam a prepojeniam.“

Androver 1_slovensky pavilon a slovenske technologie
Zdroj: Tlačová správa

Mimochodom, zaujímavosťou tohto robota je, že pôvodne vznikol ešte počas štúdia Martina Smoľáka, jedného zo zakladateľov spoločnosti RoboTech Vision, na Slovenskej Technickej Univerzite v Bratislava. Neskôr bol však tento robot prispôsobený pre potreby vesmírnych misií.

Zdroj: Tlačová správa, spracovanie vlastné