APLIKÁCIE A HRYSpravodajstvo​​Xbox

EXKLUZÍVNE: Vyspovedali sme nádejný tím mladých vývojárov, ktorý stojí za hrou Vivat Sloboda, ktorá odkazuje na rok 1989

Vyspovedali sme autorov hry Vivat Sloboda, ktorá sa odohráva priamo v uliciach Bratislavy. Má odkazovať na 89. rok, teda na Nežnú revolúciu.

Na Slovensku vzniká mladá partia chalanov, ktorí pracujú na zaujímavom projekte Vivat Sloboda, ktorý odkazuje na rok 1989. Tým skôr narodeným tento rok určite vynorí viacero spomienok, a to ako pozitívnych, tak aj negatívnych. V  každom prípade sa jedná o zlomový rok v histórii Česko-Slovenska, ktorý zmenil nie len ich životy, ale aj tie naše.  Jednalo sa totiž o rok, v ktorom prebehla „Nežná revolúcia“, ktorá zmenila spoločenské pomery v našej krajine – bol započatý proces zmeny komunistického systému na demokratický systém. Chalani pracujúci na projekte Vivat Sloboda pracujú na počítačovej hre, pomocou ktorej chcú priniesť pohľad na to, čo sa tu vlastne udialo (pozn. redakcie: hra bude dostupná zadarmo). Hneď ako sme na narazili na tento projekt, tak sme si povedali, že ich jednoducho musíme vyspovedať. Nižšie si môžete prečítať rozhovor s vybranými autormi hry,  Romanom Lipkom a  Jarom Mikom, ktorí nám venovali jedno dopoludnie.

Otázka:  Dobrý deň Roman,  v úvode nám prosím v skratke prezraďte čo to vlastne je hra Vivat Sloboda, na ktorej pracujete, ako aj jej hlavnú myšlienku?

Odpoveď: Ahoj, ahoj. V  prvom rade zdravím čitateľov VosveteIT a v mene tímu Vivat ďakujem za klik na tento článoček :). Robíme, aj v tomto momente, prvú videohru s otvoreným svetom odohrávajúcu sa v Bratislave. Ako hráč budeš môcť taxíkom jazdiť po zmenšenej verzii Petržalky a Starého mesta. Kompletne v 3D samozrejme.

Otázka: Koho napadlo vytvoriť koncept tejto hry?

Odpoveď: Tak, ono mať mestskú akciu s  otvoreným svetom v krajine kde žijeme je predsa nápad každého jedného hráča. Alebo nazvime to správne – snom. Keďže sa k tomu ale nikto nemal, s kolegom Jarom, ktorý na tom začal ako prvý reálne pracovať, sme sa na to dali. Jaro začal s možnosťami, ktoré mal. Skúšal modelovať budovy Bratislavy, pretvárať z nich ulice a napísal si synopsu scenáru. Začať je najťažšie. Bez týchto prvotných prác by sa k nám nepridal zásadný človek menom Samo. Pôvodne išlo ale o mafiánsku hru z divokých 90. rokov, ktorú máme stále v pomyselnom šuplíku ideí :).

Otázka: Hra podľa všetkého bude teda singleplayer s  otvoreným svetom, prezraďte nám prosím, na koľko misií sa môžu tešiť jej hráči?

Odpoveď: Jasné, multiplayeru sa ani okľukou nedotýkame. Vivat Sloboda bude čisto singleplayer minihra, ktorá ponúkne hráčom dva rozličné pohľady na socializmus. Dispečerka ťa pošle za členom komunistickej strany, ktorý má názor, že mladí, politikou neskúsení ľudia nemajú čo rozhodovať o  štáte. Opačný názor si vypočuješ pri druhej objednávke, tentokrát partia študentov chystajúca sa na protest na Námestie SNP. Na „misie“ sa to teda dá vyčísliť na dve.

Otázka: Roman, keď sa pozrieme u  Vás na webe na Váš tím, tak tam vidno viacero mladých ľudí, niektorí z nich dokonca ešte študujú. Viete nám v prezradiť ako sa dá stíhať pracovať na tejto hry a ako ste sa vlastne dali dokopy? Viete tiež predstaviť v krátkosti Vašich kolegov?

Vivat Slovakia hra - Roman Lipka
Zdroj: VivatSlovakia – Roman Lipka, Kredit: Magdaléna Tomalová

Odpoveď: Toto je vynikajúca otázka, pretože je to rozhodne veľmi špecifická vlastnosť nášho tímu. Nie sme zatiaľ žiadna veľká firma, nemáme budgety herných spoločností (ani slovenských) a  niektorí z tímu sa osobne nikdy nestretli. Dá sa tak robiť hra? Zjavne áno. Každý z tímu Vivat si robí svoju prácu a posiela čiastkové úlohy, pretože chcú a vidia v projekte potenciál. Vďaka Samuelovi máme úžasné modely postáv vrátane hlavného taxikára. Spomínaný Jaro vymodeloval celú mapu za extrémne krátky čas úplne sám. Programátor Samo, ktorý dáva celú hru dokopy, býva v Prahe, takže žiadne „teambuildingy“ ani podobné srandy si nemôžeme dovoliť. Využívame platformu Unity Teams, kedy projekt Vivatu máme v cloude a šikovní ľudia veci do enginu nahadzujú. Ako sa to dá stíhať popri práci alebo škole? Alebo škole A práci? Samozrejme, že ťažko. Je to skrátka ďalšia pracovná zmena, alebo nová frajerka, ktorej sa musíš venovať. Najväčšia motivácia je, že tvoj kolega odovzdal naozaj brutálnu vec, tak chceš ukázať, že aj tvoje miesto v takomto ambicióznom projekte je správne vyplnené. Pomohli jednorazovo alebo pomáhajú nám samozrejme mnohí, ktorí na webe vivatsloboda.sk nie sú zatiaľ uvedení. Skrátka, zliepame to do seba a neustále hľadáme ľudí, čo by toho boli radi súčasťou. Nie je ale umenie prísť s tým, že dajte mi niečo robiť, ale neviem nič. Hneď inak vyznie zdravím, viem toto a toto alebo toto a toto sa chcem naučiť s vašou pomocou. Píšu nám ľudia ohľadom pomoci s prekladmi, zapožičania predmetov, zdieľanie príbehov z daného obdobia. Člena tímu Riša nám kamarát Boris, ktorý vyvíja vlastnú videohru, odporučil s tým, že by skúsil niečo pre Vivat vymodelovať. Zrazu, vďaka nemu, nájdete v hre odparkované bajky Sobi 20. Učíme sa za chodu :). Virtuálne dvere máme stále otvorené a pomoc sa nám úprimne vždy hodí. Dať dokopy kvalitný tím je pri vývoji hier a vlastne pri čomkoľvek tá najväčšia výzva.

Otázka: Tvoríte túto hru na „vlastnú päsť“ alebo máte nejakých mentorov, ktorí Vám pomáhajú?

Odpoveď: Investujeme do toho vlastné prostriedky a  hlavne svoj voľný čas. Hra Vivat Sloboda bude dokonca dostupná pre všetkých zadarmo, takže peniaze za veci ktoré sa skrátka kúpiť musia dávame buď z vlastného vrecka alebo hľadáme partnerov, ktorí projekt podporia. Najnovšie nám pomohla Férová nadácia O2, vďaka ktorej Vivat Sloboda môže vôbec vzniknúť.

Otázka: Hra z  externého prostredia pripomína známu sériu hier GTA od herného štúdia Rockstar. Predpokladám, že ste sa nechali čiastočne aj ňou inšpirovať. Uvažujete o rozvíjaní hry podobným smerom? Nájdeme tam nejaké rozdielne koncepčné vlastnosti, s výnimkou toho, že sa to odohráva v Bratislave a odkazuje na 89 rok?

Vivat Slovakia_fotografia
Zdroj: VivatSlovakia, Kredit: Magdaléna Tomalová

Odpoveď: Vyrastali sme na Mafii a  GTAčkách. V mladom veku sme tvorili módy do týchto hier. Takže áno, tieto série sú veľkým vzorom. Ohľadom uberania sa takýmto smerom, čiže možnosť vystúpiť z taxíku, je asi najlepšia odpoveď zase raz – mať GTA v Bratislave je sen každého hráča zo Slovenska :).

Otázka: Prezraďte nám, z  traileru, ktorý ste nedávno publikovali je vidno podobnosť s našim hlavným mestom. Ako prebieha proces vytvárania herného prostredia?

Vivat Slovakia Bratislava
Zdroj: VivatSlovakia, Kredit: Magdaléna Tomalová

Odpoveď: O  tom vám povie level dizajnér Jaro, predávam slovo. Pokiaľ vychádzate z reálnej predlohy, v našom prípade Bratislavy, v prvom rade musíte zachytiť atmosféru mesta. Veľkosť mapy treba prispôsobiť veľkosti projektu. Nesmiete ho spraviť príliš malý, aby ste sa vyhli stereotypu, no zároveň ho nesmiete spraviť prehnane veľký a prázdny, ako to dnes robia niektoré veľké štúdiá aby sa mohli popýšiť kilometrami štvorcovými. Nájsť tú „akurát“ veľkosť teda patrí k najťažším úlohám.

Obchodny dom Apriori - Vivat Slovakia
Zdroj: VivatSlovakia

Otázka: Stretli ste sa pri vytváraní herného prostredia s  nejakými komplikáciami?

vivat_sloboda_jaro (1)
Zdroj: VivatSlovakia – Jaro Miko

Odpoveď: Jaro, hit it! Keďže sme malé štúdio, stretli sme sa s rôznymi výzvami, ktoré súvisia najmä s tým, ako sa Bratislava mení pred našimi očami. Pre potreby väčšieho projektu sme napríklad museli nafotiť starú autobusovú stanicu predtým, ako ju zatvorili a zbúrali. To isté platí pre už zavretý klub Subclub. Výzvy súvisia najmä s tým, ako sa mesto mení v reálnom čase a ako na ne stihneme reagovať. Vo výsledku to ale vždy prinieslo svoje ovocie – máme kvalitné modely niekdajšej autobusky, či dnes už zbúrané pozostatky bratislavskej rýchlodráhy… čiže metra.

Vivat Slovakia vyroba petrzalky
Zdroj: VivatSlovakia (Model Petržalky)

Otázka: Vzhľadom na mladý vek Vášho tímu a  zaujímavý koncept hry, ktorý sa odvoláva na 17. november (pozn. redakcie: Nežnú revolúciu z roku 1989, ktorá bola odrazovým mostíkom pre zmenu spoločenských pomerov), odkiaľ ste čerpali dobové námety alebo čo/kto Vás inšpiroval, aby ste sa pustili do tohto projektu? Konzultovali ste s niekým príbeh hry, aby bol autentickejším?

Odpoveď: To sme si už samozrejme vypočuli :D. Prečo robia hru o  89-tom ľudia, čo ho nezažili? Lebo nevyzerá, že by sa naši rodičia alebo dnešní dôchodci hrnuli do vývoja hier. Veci si samozrejme nevymýšľame. Výpovede, ktoré odznejú v taxíku sú reálne výpovede ľudí, ktorí vtedy žili. Jak komunista, tak študenti. Napríklad na tvareslobody.sk si môžete prečítať mnohé šokujúce zážitky z novembra 89. Výpovede od pohlavárov sa dajú nájsť v dokumentoch a starých reportážach. Navštevovali sme archív RTVS a vyberali z množstva nahrávok tie zaujímavé. Mesto je samozrejme štylizované, nejde o 1:1 kópiu ako vyššie načal Jaro, ale značná časť je tvorená podľa dobových fotografií. V rámci konzultácie nám pomohla aj pani Dagmar Füle, ktorá sa ako aktívna študentka priamo zapojila do Nežnej revolúcie. Dávame si veľký pozor, aby nás ohľadom „nekompetentnosti“ robiť hru z 89-teho nemohol nikto napadnúť.

Otázka: Roman, prezraďte nám prosím. Je Vivat Sloboda „jednorazovou hrou“ alebo nie? V súčasností podľa Vašich stránok hra bude dostupná zadarmo a  vznikla vďaka grantu od O2. Ako s ňou plánujete narábať do budúcnosti?

Odpoveď: Vivat Sloboda je silný štart niečoho veľkého. Vychádza síce už 17. novembra, no týmto dátumom hra rozhodne nekončí. Bude postupne vylepšovaná a  do jej absolútnej formy ju dostaneme určite neskôr. Keďže práve 17. novembra 2019 je 30. výročie pádu socializmu, rozhodli sme sa, že v tento dátum stihneme priniesť aspoň ukážku toho, na čom pracujeme. Bude to ale, veríme, veľkolepá ukážka :). Ohľadom väčších plánov máme teda on hold projekt Vivat Slovakia, pre ktorý je Vivat Sloboda vlastne prequelom. Po 89-tom prichádzajú divoké 90. roky, ktoré by sme v budúcnosti veľmi radi prerozprávali prvou a skutočne slovenskou hrou.

Otázka: Ďakujem Vám veľmi pekne za tento rozhovor a držím Vám palce vo Vašej práci.

V  mene tímu Vivat my ďakujeme za záujem portálu VosveteIT a na záver asi len, že tie palce bude treba veľmi silno stískať, čaká nás ešte dlhá cesta :). Tebe, milý čitateľ, ďakujem za prečítanie týchto pár riadkov a pozývam ťa 17. novembra do virtuálnej Bratislavy pre PC, Mac a Xbox One s cenovkou 0 korún československých na www.vivatsloboda.sk ✊ ✊.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Tagy
1989 Nežná revolúcia Vivat Sloboda Vivat Slovakia

Martin Borko

Som zakladateľom portálu Vosveteit.sk, ktorý dnes patrí medzi najväčšie technologické webové stránky na Slovensku.
Close
Close