EÚ chce obmedziť politické reklamy naprieč online priestorom

Európska únia chce priniesť viac transparentnosti do oblasti politickej reklamy.

Facebook_socialna siet
Zdroj: flickr.com (Stock Catalog) (CC BY 2.0)

Reklama je všade navôkol pričom marketéri sa predbiehajú v tom, kto ju lepšie zacieli. Za týmto účelom využívajú dáta, ktoré majú o používateľoch prostredníctvom všade prítomných sledovačov. Portál gadgets.ndtv.com najnovšie upozorňuje na návrh komisie, ktorý by mal zaviesť nové pravidlá v súvislosti s cielením reklamy.

Viac transparentnosti

Zástupcovia Európskej únie zvažujú obmedzenie možnosti netransparentného cielenia reklamy naprieč úniou. Obmedzenia ako také sa nebudú týkať všetkých druhov reklamy, ale najmä tej politickej.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Digitálna reklama na politické účely sa stáva nekontrolovateľným pretekom špinavých a nepriehľadných metód,“ povedala podpredsedníčka Európskej komisie Věra Jourová. „Množstvo firiem zaoberajúcich sa analýzou údajov a komunikačnými spoločnosťami denne pracuje s našimi údajmi, aby sa pokúsili nájsť najlepší spôsob, ako nás presvedčiť, aby sme si niečo kúpili alebo za niekoho hlasovali, alebo aby sme nevolili vôbec.“

Podľa publikovaných správ, cieľom zákonodarcov je priniesť najmä viac transparentnosti do toho, aby občania únie videli, kto je zodpovedný za reklamu, aké kritéria boli použité za účelom jej cielenia, kto ju platí a podobne.

„Podľa plánu EÚ by politické reklamy museli byť jasne označené a zreteľne uvádzať meno sponzora s oznámením o transparentnosti, ktoré by vysvetľovalo, koľko stála reklama a odkiaľ pochádzali prostriedky na jej zaplatenie. Materiál by musel mať priamy odkaz na príslušné hlasovanie alebo prieskum.“ píše portál s odvolaním sa na zámery tvorcov legislatívy.

Legislatíva by mala byť v najbližšej budúcnosti prerokovaná na úrovni členských krajín, a to najneskôr do roku 2023, aby sa stihla neskôr prijať ešte pred voľbami do európskeho parlamentu.

V prípade, ak by neboli dodržiavané nové pravidlá reklamnými platformami, ako sú napríklad Facebook, Google, Twitter a ďalšie, ktoré podliehajú ešte schváleniu, tak by nasledovali sankcie. Z vyjadrení technologických lídrov zatiaľ však plynie, že sú otvorení diskusiám a vyššej transparentnosti, píše portál gadget.ndtv.com.

Jourová, ktorá je jedným z iniciátorov pripravovanej legislatívy, okrem iného novinárom povedala, že „citlivé údaje, ktoré sa ľudia rozhodnú zdieľať s priateľmi na sociálnych sieťach, nemožno použiť na ich cielenie na politické účely“. Ďalej dodala, že že „buď spoločnosti ako Facebook sú schopné verejne povedať, na koho sa zameriavajú, prečo a ako, alebo to nebudú môcť urobiť.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre