BezpečnosťSpravodajstvo

Čo by ste mali vedieť o FLoC: Ide o alternatívny spôsob sledovania používateľov a cielenia reklamy od Google

FLoC, resp. Federated Learning of Cohorts je technika, ktorú Google spomínal ešte v januári minulého roka. Čo to je?

Google ešte v priebehu minulého týždňa urobil niekoľko vyhlásení ohľadne nového spôsobu zberu údajov o používateľoch. Vo svojej podstate Google povedal, že obmedzí  zbieranie údajov o individuálnej aktivite používateľov prostredníctvom cookie súborov tretích strán.

Predtým, ako sa však dostaneme k novému spôsobu zberu údajov, tak je dobre vysvetliť, aké údaje Google aktuálne zbiera. Na tému upozorňuje portál neowin.net.

Unikátne reklamné profily

Spoločnosť Google za účelom cielenia reklamy vytvára unikátny reklamné profily pre každého používateľa. Za týmto účelom zbiera kvantá dát, ktoré kombinuje s dátami tretích strán. Svoj „reklamný profil“ môžete pozrieť na tejto stránke (pozn. redakcie: treba byť prihlásený k Gmail účtu).

„Reklamy sú založené na osobných informáciách, ktoré ste pridali do svojho účtu Google, údajoch od inzerentov, ktorí sú partnermi spoločnosti Google, a odhadoch vašich záujmov spoločnosťou Google…“ píše sa na stránke reklamného profilu používateľa.

Google reklamny profil
Zdroj: Vosveteit.sk

Ako môžete vyššie vidieť, tak Google zbiera množstvo dát naprieč rôznymi kategóriami, vďaka ktorým vie dokonalo odhadnúť moje pohlavie, vek, ale aj záujmy. Rovnako po rozkliknutí jednotlivých kategórií, má dokonalý prehľad o tom, s akými aplikáciami pravidelne pracujem, aké stránky navštevujem a podobne. V prípade, ak by vás zaujímala aktivita, akú presne Google zaznamenáva o vás, tak vám dávame do pozornosti tento článok, kde sme sa venovali tejto téme podrobne. Prípadne si môžete otvoriť stránky Google s vašou aktivitou. Ako však môžete vidieť nižšie, tak viac menej na všetko, čo som  klikol, resp. vyhľadal cez Google (resp. som pracoval s aplikáciami spoločnosti, prípadne s aplikáciami tretích strán, ktoré spolupracujú s Google), tak sa zaznamenalo. Vďaka tomu Google dnes častokrát „vie skôr ako ja“, čo budem chcieť.

Google Sledovanie aktivity
Zdroj: Vosveteit.sk

Vďaka týmto údajom je pre Google vcelku jednoduché cieliť reklamu. Zaujíma sa o hudbu? Ukážme mu reklamu na Spotify službu, ktorú vyhľadával, či používa. Zaujíma sa o technológie? Ukážme mu reklamu na smartfóny, o ktorých pravidelne číta, a podobne. Google však hovorí, že tento spôsob zbierania údajov a cielenia reklamy prejde malo renesanciou.

Čo nahradí aktuálny spôsob zberu údajov a ako bude fungovať?

FLoC, resp. Federated Learning of Cohorts je technika, ktorú Google spomínal ešte v januári minulého roka ako súčasť svojej iniciatívy Sandbox ochrany osobných údajov. Ide o nový mechanizmus, ktorý ako tak prináša viac individuálneho súkromia a zároveň umožňuje aj naďalej efektívne cieliť reklamu. Tento mechanizmus totiž nevytvára individuálne profily, ale skupinové. V praxi to znamená, že vytvára skupiny (pozn. redakcie: takzvané kohorty) používateľov s podobnými záujmami.

Cieľom je, aby prehliadače lokálne analyzovali návyky používateľa bez ich odoslania na server a potom im pridelili identifikačné číslo kohorty. Inzerenti tak nebudú vedieť cieliť na jednotlivcov, ale na kohorty, teda na skupiny ľudí s podobnými záujmami.

Ako funguje FLoC?

Myšlienka FLoC, ako sme vyššie už napísali, nie je založená na individuálnom cielení, ale na skupinovom. Teda na skupine ľudí s podobnými záujmami. Z vtáčej perspektívy Google testuje niekoľko algoritmov na generovanie vektorov na základe histórie prehliadania používateľa a jeho aktivity. Všetci používatelia, ktorí majú podobnú hodnotu hash, budú zdieľať rovnakú kohortu. Rovnako treba dodať, aby bolo zabezpečené súkromie, tak skupina ľudí, bude musieť disponovať „minimálnym počtom používateľov“. Logicky z toho vyplýva, že čím väčšia bude táto skupina, tak tým bude narastať aj súkromie používateľov.

Pokiaľ ide o samotný algoritmus, jeho výpočet by mal byť jednoduchý, pretože sa bude spúšťať lokálne v prehliadačoch a použité parametre by mali byť ľahko pochopiteľné.

Google doposiaľ testoval viacero algoritmov a posudzoval ich podľa troch metrík: súkromie, užitočnosť a centralizácia. Medzi prvými dvoma je inherentný kompromis. Čím viac súkromia máte (to znamená, že patríte do veľkej kohorty), tým menej prispôsobených reklám získate, a naopak. Cieľom je mať kohorty s veľkým počtom používateľov, ktorí majú všetky podobné záujmy. Nakoniec sa centralizácia týka toho, či je potrebné na výpočet ID skupiny poslať nejaké informácie na centralizovaný server.

Očakáva sa, že tento nový spôsob zbierania údajov a cielenia reklamy by mohol nabrať na živote už v priebehu budúceho roka. Doterajšie testovania ukazujú, že funguje. Podľa aktuálnych testov a výpočtov, by mali inzerenti v porovnaní so súčasným spôsobom inzercie, dosiahnuť 95% účinnosť pri rovnakých nákladoch. Inými slovami, rozdiel v účinnosti reklamy je len -5%.  Prechod na tento nový spôsob však nebude skokovým, ale postupným a mal by prebiehať v nasledujúcom roku. Aby bolo však jasné, tento nový spôsob neznamená, že Google sa vzdá dát o používateľoch, ale vo významnej miere sťaží identifikáciu konkrétnych osôb.  Pre používateľov to však znamená o niečo viac súkromia internete.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy

Martin Borko

Technológie ma fascinujú už niekoľko rokov a to hlavne spotrebná elektronika, ktorá nám dokáže častokrát zjednodušiť každodenné fungovanie. Zároveň však nepohrdnem ani futuristickými technológiami a víziami, o ktorých rád aj píšem.
Close
Close