BezpečnosťSpravodajstvo

Čína prijíma legislatívu, ktorej cieľom je zabrániť algoritmom, aby nás „usmerňovali zlým smerom“. Potrebujeme takýto zákon aj my?

Čína chce okresať schopnosti chytrých algoritmov, ktoré sú schopné profilovať používateľov a servírovať im „zlý“ obsah.

Nie je žiadnym tajomstvom, že chytré algoritmy sú v online svete všadeprítomnými. Inzerentom pomáhajú sledovať správanie používateľov a následne ich profilovať. Vďaka tomu, internetová reklama je jedným z najefektívnejších nástrojov na cielenie reklamy.

Vyzerá to tak, že „dokonalé“ cielenie, nie je vítaným vo všetkých regiónoch sveta. TASR s odvolaním sa na agentúru AFP informuje, že Čína prijala legislatívu, ktorá mení pravidlá hry. V čom budú však inými?

Číne sa nepáči, že algoritmy sú vo veľkej miere schopné ovplyvniť správanie používateľov

Ako informuje TASR, tak Čína prijala legislatívu, ktorej cieľom je zredukovať schopnosti chytrých algoritmov využívaných na usmerňovanie správania spotrebiteľov. Spoločnosti by sa mali vo všeobecnosti riadiť podnikateľskou etikou a zásadami spravodlivosti a nemali by vytvárať algoritmické modely, ktoré budú lákať používateľov na míňanie veľkého množstva peňazí alebo na míňanie peňazí spôsobom, ktorý môže narušiť verejný poriadok. Rovnako, algoritmy sa musia riadiť zásadami čestnosti, otvorenosti, transparentnosti, vedeckej racionality a čestnosti. Uviedla Čínska správa kyberpriestoru.

„Podľa čínskych úradov pre oblasť kybernetického priestoru nesmú používané algoritmy propagovať obsah, ktorý „ohrozuje národnú bezpečnosť, narúša hospodársky a spoločenský poriadok, alebo je v rozpore so zákonnými právami a záujmami iných osôb“

V praxi by sa táto nová legislatíva mala odzrkadliť napríklad v tom, že používatelia nesmú byť diskriminovanými, napríklad formou rozdielnych cien produktov a služieb na základe histórie ich správania sa. Rovnako musia mať k dispozícii možnosť vypnúť odporúčania. To však nie je všetko.

Legislatíve, ktorá dáva štátu do rúk veľkú moc

TASR ďalej píše, že spoločnosti využívajúce rôzne chytré algoritmy povoľujú propagovať typ obsahu, ktorý je nezákonný, alebo je úradmi považovaný za nevhodný. Tieto programy by podľa úradov u neplnoletých nemali viesť k „zlým návykom“ a nemali by ich posúvať k „závislosti od internetu“. Zákazníkov je namiesto toho potrebné povzbudzovať, aby on-line kultúru používali na „šírenie pozitívnej energie“.

V závere treba však povedať, že bude zaujímavé sledovať, ako budú miestne úrady dozerať na dodržiavanie týchto pravidiel. Otvorenou otázkou zostáva, či je to vlastne možné.  Tak isto treba dodať, že zatiaľ čo v prípade nakupovania, legislatíva dáva ako taký zmysel a vo svojej podstate zakazuje vo veľkej miere zavádzajú reklamu, tak v prípade odporúčaní obsahu v dôsledku širokej definície legislatívnej úpravy, je nové opatrenie diskutabilné.

Samozrejme, nová legislatíva bude mať veľký vplyv na technologických tigrov pôsobiacich na území Číny vrátane domácich spoločností, ako je napríklad známy internetový obchod Alibaba , ktorý využíva sadu chytrých algoritmov s cieľom, aby povzbudil ľudí k nakupovaniu.

Viete si obdobnú legislatívu predstaviť aj v podmienkach nášho regiónu? Dajte nám vedieť váš názor nižšie v komentároch.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy

TASR/Redakcia

Články publikované pod TASR/Redakcia sú prebraté z TASR pričom prešli redakčnou úpravou.
Close
Close