AutáSpravodajstvo

Čierne skrinky budú v autách v priebehu budúceho roka povinné. Koho sa to týka a aké údaje budú zbierať?

Od 6. júla 2022 budú v nových modeloch áut povinné čierne skrinky, ktoré majú zbierať údaje o jazde pred nehodou. Ako to bude fungovať?

Nie je žiadnym tajomstvom, že nové modely automobilov budú musieť byť od 6. júla 2022 povinne vybavené zariadením EDR (Event Data Recorder), teda čiernymi skrinkami. Od roku 2024, sa bude toto nariadenie týkať úplne všetkých novopredávaných áut. Najnovšie portál autokult.pl prináša nové podrobnosti o tom, ako budú tieto skrinky fungovať.

Čo je to EDR a ako bude táto technológia fungovať?

Event Data Recorder, ako už z názvy plynie, pôjde o zariadenie, ktoré bude monitorovať a zaznamenávať rôzne údaje počas šoférovania vozidla. Vo všeobecnosti pôjde o drobné zariadenie, ktoré umožní určiť priebeh udalostí v prípade dopravnej nehody. To však nie je všetko.

Tieto údaje majú byť okrem iného neskôr anonymizované a odovzdané orgánom Európskej únii, ktoré sa venujú príčinám nehôd. Tieto orgány majú z dát následne vydolovať podrobnejšie informácie a premenné, ktoré mali vplyv na dopravnú nehodu a do budúcnosti budú využité za účelom, aby sme mohli lepšie predchádzať dopravným nehodám. Rovnako však treba povedať, že tieto údaje budú musieť byť fyzicky odovzdané, čo znamená, že obyvatelia nebudú musieť mať obavy, že ich niekto stiahne z vozidla na diaľku. Vo všeobecnosti budú z vozidiel dolované len v prípade dopravných nehôd.

soferovanie
Zdroj: unsplash.com (Samuele Errico Piccarini)

Najnovšie EK predstavila návrh nariadenie, ktoré sa venuje rozsahu údajov, ktoré budú zbierané týmito zariadeniami.

Podľa návrhu, čierne skrinky budú zbierať tieto údaje:

  • rýchlosť vozidla medzi 0 až 250 km/h do 5 sekúnd pred nárazom,
  • stupeň otvorenia škrtiacej klapky (stlačenie plynového pedálu) do 5 sekúnd pred nárazom,
  • zabrzdenie do 5 sekúnd pred nárazom,
  • pohyby volantu do 5 sekúnd pred nárazom,
  • zmeny pozdĺžnej a priečnej rýchlosti počas zrážky,
  • stav bezpečnostných pásov (zapnuté / nezapnuté) do 1 sekundy pred zrážkou,
  • otáčky motora,
  • aktivácia systému ABS,
  • uhol sklonu vozidla,
  • prevádzku stabilizačných systémov jazdy,
  • aktivácia airbagu,
  • stav polohy predných sedadiel (či nebol nesprávne nastavený, čo mohlo ovplyvniť rozhodnutie počítača aktivovať airbag),
  • stav indikátora systému monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS) v sekunde pred nehodou,
  • činnosť tempomatu 5 sekúnd pred nárazom,
  • stav aktívnych asistenčných systémov vodiča (napr. systém udržiavania v jazdnom pruhu).

Zoznam zbieraných údajov môže byť ešte dlhší

Čo sa týka zberu údajov, tak zoznam nemusí byť ešte finálny. Napríklad Nemecká rada pre bezpečnosť cestnej premávky nalieha na EÚ, aby zašla ešte ďalej a zbierala aj presné informácie o čase a mieste nehody.

Nové predpisy majú vstúpiť do platnosti 6. júla 2022. Potom sa EDR zariadenia stanú povinnými vo všetkých nových modeloch osobných áut opúšťajúcich showroomy. Od 7. júla 2024 budú povinnou výbavou všetkých nových áut predávaných v Európskej únii. Čo sa týka starších áut, tak ich majitelia nebudú mať povinnosť spätne montovať tento typ zariadení do vozidiel.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy

Martin Borko

Technológie ma fascinujú už niekoľko rokov a to hlavne spotrebná elektronika, ktorá nám dokáže častokrát zjednodušiť každodenné fungovanie. Zároveň však nepohrdnem ani futuristickými technológiami a víziami, o ktorých rád aj píšem.
Close
Close