SpravodajstvoVeda a výskum

Bude jedného dňa Star Trek realitou? Vedci vyrobili hologram, ktorého sa môžete chytiť

Projekt je modernou verziou ilúzie, fungujúcej už od 19. storočia.

Hologramy sú niečo, čo môžeme často vídať v sci-fi filmoch, no táto technológia sa pomaly dostáva aj do našich životov. V 21. storočí majú hologramy svoje využitie či už v medicíne, umení, alebo bezpečnosti, no odborníci stále hľadajú nové spôsoby, ako túto futuristickú technológiu vylepšiť.

Využitie laserov, moderných digitálnych procesorov, či technológie detekcie pohybu, to všetko by mohlo viesť k novým spôsobom, ako by sme s hologramami mohli v budúcnosti pracovať. Prelomový objav sa podaril vedcom z University of Glasgow. Tí vytvorili hologram, ktorého sa môžete chytiť, pomocou metódy s názvom aerohaptika. Pomocou nej vytvárajú pocit dotyku, simulovaný vzdušnými tryskami.

Portál The Conversation tvrdí, že vďaka tejto technológii by sme  budúcnosti mohli stretnúť virtuálny obraz kolegu a potriasť si s ním rukou. Zároveň by to mohol byť prvý krok k budúcnosti, ktorú sme mali možnosť vidieť v seriály Star Trek: The Next Generation. V tomto seriály existoval takzvaný Holodeck, realistický 3D priestor, ktorého sa mohli postavy dotknúť.

Ilúzia, ktorú viete chytiť

Zaujímavé na celom projekte je, že sa vedcom podarilo vyrobiť hologram z cenovo dostupných súčiastok. Systém, ktorý použili je modernou variáciou techniky z 19. storočia, ktorá sa volala Pepperov duch. Táto technológia bola využívaná prevažne v divadlách.

„Naše systémy používajú sklo a zrkadlá na to, aby sme z 2D obrazu vytvorili ilúziu 3D objektu. Zároveň vytvárame aj dotykovú odozvu, a to len pomocou vzdušných trysiek,“ tvrdia vedci.

Zrkadlá sú uložené do trojuholníkového tvaru, s jednou otvorenou stranou. Vo vnútri pyramídy sa nachádza počítačovo generovaný objekt, ktorý sa akoby vznáša vo vzduchu. Užívateľ môže následne vložiť ruku do vnútra pyramídy, cez otvorenú stranu a chytiť sa hologramu. Obraz je vytvorený herným enginom Unity, ktorý sa používa na vytváranie 3D objektov v digitálnych hrách.

Pod pyramídou sa nachádza senzor, sledujúci pohyb ruky a prstov a tryska, ktorá vypúšťa vzduch a simuluje dotyk. O simuláciu vzduchu sa stará komplexný algoritmus, ktorý ovláda pohyb trysky a zároveň dokáže odhadnúť smer a silu pohybu.

Výskumníci svoju technológiu demonštrovali na interaktívnej simulácii basketbalovej lopty. Tú ste mohli chytiť, otočiť, alebo s ňou driblovať. Dotyková odozva sa líšila na základe toho, pod akým uhlom a akou silou ste loptu zasiahli a tieto zmeny sa prejavili aj na tom, ako sa lopta odrazila od pomyselnej zeme.

Do budúcna plánujú vedci pridať aj odlišnú teplotu vzduchu, aby simulovali teplé, alebo studené povrchy. Zároveň uvažujú o pridaní aróm do vzduchu. Vďaka nim by mohli ľudia objekty nielen cítiť, ale mohli by si ich aj ovoňať.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy
Close
Close