Pracovné ponuky
AutáSpravodajstvoTECHNOLÓGIE

Autonómne autá neurobia naše cesty kompletne bezpečnými. Hovorí štúdia, ktorá vyvolala širokú diskusiu

Súčasné autonómne systémy by neodstránili všetky nehody, a to ani v prípade, ak by iné auta „neexistovali“

Nová štúdia naznačuje, že zatiaľ čo autonómne automobily majú vcelku dobre našliapnuté k tomu, aby došlo k redukcii dopravným nehôd, tak aj napriek tomu by v súčasnosti nedošlo k odstráneniu väčšiny dopravných nehôd, a to ani  za podmienky, že by sme všetci jazdili autonómnymi vozidlami.

Autonómne autá by odstránili „len“  1/3 dopravných nehôd

Experti na dopravnú bezpečnosť hovoria, že až 94% percent dopravných nehôd je spôsobených ľudským faktorom, pričom americký Inštitút poisťovníctva pre dopravnú bezpečnosť, ktorý pracoval na štúdii (ďalej už ako IIHS) dodáva, že vozidlá ovládané autonómnym systémom, ktoré sa svojim správaním približujú k ľudskému, dokážu zredukovať tieto dopravné približne len o 1/3.

„Je pravdepodobné, že plne riadené autá nakoniec identifikujú nebezpečenstvá lepšie ako ľudia, ale zistili sme, že to samo osebe nezabráni mnohým dopravným nehodám,..“ hovorí Jessica Cicchino.

Analytici hovoria, že autonómne systémy sú schopné skôr identifikovať potenciálne nebezpečné situácie a reagovať na vzniknutú situáciu. Jedným z dôvodov prečo tomu tak je, že nie sú „rozptýlené“ rôznymi aktivitami, napríklad odpočinkov počas jazdy, konzumáciou nápojov a jedál a podobne.

„Stále tam však vidíme niekoľko problémov, a to aj napriek tomu, že autonómne vozidlá sú schopné reagovať rýchlejšie ako to dokážu ľudia,..“ uviedla Jessica Cicchino, ktorá je jednou z autoriek publikovanej štúdie.

Vieme predchádzať len nehodám spôsobených chybami vnímania vodiča

IIHS ďalej píše, že ich štúdiu tvorili na základe dát z viac ako 5,000 dopravných nehôd, ktoré boli zaevidované Národnou správou bezpečnosti premávky prostredníctvom analýzy nehôd spôsobených chybami „rozptýlenia a vnímania“ vodiča, ako je napríklad rozptýlenie vodiča, zhoršená viditeľnosť, alebo podcenenie situácie vrátane nehôd spôsobených „práceneschopnosťou“ zavinenou použitím alkoholu, prípadne zdravotnými problémami a podobne. Štúdia došla k záverom, že autonómne vozidlá dokážu efektívne zabrániť len niektorým typom dopravných nehôd.

autonehoda
Zdroj: pixabay.com

Štúdia si následne predstavila hypotetickú situáciu, kedy by vo svete existovali len vozidlá s autonómnym systémami. Následne došli k záverom, že autonómne autá budú schopné zabrániť dopravným nehodám spôsobených chybami vnímania vodičov. Ďalej však dodávajú, že to neznamená, že by nehody „neexistovali“. V štúdii sa píše, že autonómne systému nemusia byť schopné odvrátiť nehody spôsobené ostatnými faktormi, ktorými sú napríklad chyby v predikcii, ako je napríklad meranie rýchlosti ostatných áut, odhadnutím vhodnej rýchlosti v spojitosti so stavom vozovky, vykonávaním nesprávnych manévrov vyhýbania sa a podobne. Pre lepšiu ilustráciu si predstavte cyklistu, ktorý prudko zmení smer jazdy, ktorý je v tesnej blízkosti cestnej dráhy automobilu. Systémy nemusia byť na toľko efektívne, aby sa vyhli zrážke, prípadne aby zastavili vozidlo včas.

„Autonómne vozidlá musia nielen dokonale vnímať svet okolo seba, ale musia tiež reagovať na to, čo je okolo nich,..“ hovorí Cicchino.

Autori štúdie preto hovoria, že súčasné autonómne autá by boli schopné odstrániť približne 24% nehôd spôsobených vnímaním vodičov a približne 10% nehôd, ktoré boli spôsobené „práceneschopnosťou“. Ďalej hovoria, že počet odvrátiteľných nehôd závisí aj od toho, koľko autonómnych vozidiel bude reálne v praxi jazdiť a zároveň aj od kvality samotných systémov.

Autori štúdie ďalej dodávajú, že na analyzovanej vzorke dopravných nehôd, až 40% bolo spôsobených „preferenciami vodičov“ (teda vedomými chybami), čo znamená, že išli napríklad neprimerane rýchlo, v rozpore so zásadami bezpečnosti a podobne. Znamená to, že na odvrátenie týchto nehôd by museli autonómne vozidlá skonštruované tak, aby preferovali skôr bezpečnosť, ako preferencie jazdcov.

Dôležité sú vzorce predikcie neočakávaných situácií

V prípade chýb systému ako príklad uvádzajú skúšobné vozidlo spoločnosti Uber, ktoré v Tempe Arizona v marci 2018 zrazilo chodca prechádzajúceho cez cestu. Hoci systém bol schopný identifikoval chodca, tak už nedokázal ovplyvniť zrážku.

Štúdia v závere preto hovorí, že súčasné systémy autonómnych vozidiel sa preto musia  prispôsobiť viacerým podmienkam v cestnej premávke a adaptovať si množstvo jazdných stratégií, ktoré by prinášali odpovede na „otázky neistoty“ o tom, čo urobia ostatní účastníci cestnej premávky (napr. chodci, cyklisti,..) vrátane automobilov riadených ľudskou posádkou.

Nie všetci s výsledkami štúdie súhlasia

Nie všetci  však s výsledkami štúdia súhlasia. Napríklad skupina Partners for Automated Vehicle Education, ktorá zdržuje automobilky ako Daimler, Volskwagen, Ford, General Motoros a ďalšie hovorí, že štúdia vo svojej podstate hovorí, že za 38% percent nehôd by mohli autonómne vozidlá, čo nie je pravda. Argumentujú tým, že autonómne vozidlá môžu byť naprogramované tak, aby nikdy neporušili dopravné predpisy. Ďalej hovoria, že štúdia je tak komplexnou, že výsledky sú skôr len „odhadmi“, ako reálnymi.

Na druhej strane existuje aj opačný názor. Yet Cummings, profesorka robotiky a ľudských faktorov z Duke University v severnej Karolíny zas hovorí, že štúdia dáva autonómnym autám, resp. autonómnym systémom až príliš veľa kreditu. Konkrétne hovorí, že žiadna automobilka bez občasných zásahov vodiča zatiaľ nedokázala spoľahlivo viesť vozidlo, pričom dodala, že automobilky to vedia tiež.

Via auto.economictimes.indiatimes.com

 

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy

Martin Borko

Som zakladateľom portálu Vosveteit.sk, ktorý dnes patrí medzi väčšie technologické webové stránky na Slovensku.
Close
Close