ANDROIDAPLIKÁCIE A HRYSpravodajstvo

Android smartfóny nás sledujú, a to aj keď sa pokúsite tomu zamedziť, hovorí štúdia

Podľa autorov správy sú za všetky tieto nedostatky zodpovedné „systémové aplikácie“ - a tým nie sú myslené tie od Googlu, ale tie, ktoré sú predinštalované výrobcom zariadenia.

Ak ste používateľom Android smartfónu, tak by ste sa mali mať na pozore. Dôvodom je jedna z najnovších štúdií, ktorá hovorí, že v prípade Android smartfónov, môžeme len ťažko hovoriť o digitálnom súkromí. Dôvodom je, že hoci odstránite z vášho smartfónu aplikácie, ktoré sledujú vašu polohu, vypnete funkciu sledovania polohy, a spravíte viac menej všetko, čo je v ľudských silách, tak aj napriek tomu, sa sledovaniu nevyhnete. Na tému upozorňuje portál gizmodo.com.

Odstrihnúť sa od sledovania, nie je v ľudských silách

Výskum publikovaný z Trinity College v Dubline, ktorý sa bližšie pozeral na zvyky zdieľania údajov naprieč populárnymi verziami Androidu, najmä tých, za ktorými stoja spoločnosti Samsung, Xiaomi, Huawei, či Realme, naznačuje pre používateľov nič dobré.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Dôvodom je, že podľa výskumníkov, smartfóny viac menej neustále pingujú údaje zo zariadení vývojárom OS a množstvu vybraných tretích strán. A čo je horšie, často neexistuje spôsob, ako sa z tohto pingovania údajov odhlásiť, aj to aj v prípadoch, keď to používatelia chcú.

Predinštalované aplikácie odosielajú údaje, aj keď s nimi neinteragujete

Analytici poukazujú najmä na veľa „systémových aplikácií“. Ide o aplikácie, ktoré sú výrobcom zariadenia predinštalovanými v telefóne pričom častokrát, je ich pre bežného používateľa takmer nemožné odstrániť. Príkladom môže byť aplikácia fotoaparátu, či vstavaný správca SMS.

„Android vo všeobecnosti balí tieto aplikácie do takzvanej „pamäte iba na čítanie“ (ROM) zariadenia, čo znamená, že tieto aplikácie nemôžete odstraňovať ani upravovať bez toho, aby ste zariadenie rootovali. A kým to neurobíte, analytici zistili, že neustále odosielajú údaje zo zariadenia svojej materskej spoločnosti a viac ako niekoľkým tretím stranám – aj keď ste aplikáciu vôbec neotvorili.“

Analytici uvádzajú príklad. Predstavte si, že máte v smartfóne predinštalovanú aplikácie LinkedIn od spoločnosti Microsoft. Hoci aplikáciu nebudete používať a ba ju ani neotvoríte, tak aj napriek tomu je naprogramovanou tak, aby odosielala na server spoločnosti dáta o vašom zariadení. Ide o takzvané „telemetrické údaje“, ktoré obsahujú napríklad informácie, ako je váš unikátny identifikátor zariadenia, počet aplikácií spoločnosti v zariadení a podobne. Tieto údaje sú následne častokrát zdieľanými aj s tretími stranami.

Podľa autorov správy sú za všetky tieto nedostatky zodpovedné „systémové aplikácie“ – a tým nie sú myslené tie od Googlu, ale tie, ktoré sú predinštalované výrobcom zariadenia.

Aplikácie, s ktorými pracujete, odosielajú oveľa viac údajov

V prípade, ak však s danou aplikáciou interagujete, tak spolu s každou interakciou, dochádza k odosielaniu väčšieho balíka dát. Analytici napríklad odhalili, ako aplikácia Samsung Pass zdieľa so službou Google Analytics detaily, ako je napríklad časová pečiatka s podrobnosťami o tom, kedy ste aplikáciu používali a ako dlho. Samsung samozrejme nie je v tomto sám a je to bežná prax väčšiny aplikácií. Napríklad pri aplikácii SwiftKey, dochádza k zdieľaniu denníka s Microsoftom s podrobnosťami o každom použití klávesnice v inej aplikácií alebo inde v zariadení, píšu analytici.

Rovnako však treba dodať, že žiadny z dátových bodov, ktoré sú odosielané mimo vašich telefónov, nemožno pripísať priamo k vám, ako používateľovi. Ide však o unikátny „odtlačok“ zariadenia, ktorý môže byť potenciálne využitý na sledovanie vášho smartfónu, aj keď sa z neho odhlásite. Analytici poukazujú na to, že hoci je reklamný identifikátor Androidu (jeden z kľúčových nástrojov, prostredníctvom ktorého dochádza k identifikácii telefónu) technicky možné resetovať, skutočnosť, že sa k aplikáciám zvyčajne dodáva s trvalejšími identifikátormi, znamená, že tieto aplikácie – a bez ohľadu na to, s akými tretími stranami spolupracujú – aj tak budú vedieť, kto ste.

V závere treba dodať, že je ku cti, že Google má niekoľko vývojárskych pravidiel, ktoré majú brániť obzvlášť invazívnym aplikáciám, aby nás neprimerane sledovali. Tie hovoria vývojárom, že nemôžu spojiť jedinečné ID reklamy zariadenia s niečím trvalejším na akýkoľvek účel. A aj keď poskytovatelia analytiky môžu toto prepojenie vykonávať, ale nie svojvoľne. Môžu tak urobiť iba s „výslovným súhlasom“ používateľa.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close