SpravodajstvoTECHNOLÓGIE

Ako je možné, že na internete vidíte reklamy, ktoré sú vám šité na mieru? Nie je to žiadna veda. Toto sa za tým skrýva!

Reklamy vidíme na internete na každom kroku. Stále sú o čosi presnejšie a zobrazujú produkty, ktoré sa nám páčia. Nejde ale o dielo náhody.

Takáto situácia sa určite udiala každému. V online obchode si obzeráte nejaké to oblečenie, či elektroniku. Po chvíľke nakupovania sa napríklad rozhodnete prečítať si správy a aká náhoda. Reklama na výrobky, ktoré ste pred pár minútami obzerali v e-shope sú zrazu na kraji zobrazené v reklame. Ako je to možné? Na tému upozornil web howstuffworks.com.

Nejde o dielo náhody

V minulosti si možno viacerí pri takejto situácii mysleli, že ide o náhodu. No stále silnejšie a relevantnejšie reklamy mnoho ľudí presvedčilo, že nejde o náhodu. Ako ale inzerenti reklám získavajú tieto informácie a ako s nimi následne nakladajú?

Počiatky cielenej reklamy siahajú ešte do konca minulého storočia. Koncom 90. rokov začala snaha o reklamu, ktorá je šitá na mieru. Vtedy ale bola iba veľmi jednoduchá. Prezerali ste si stránku so záhradníckymi potrebami? Tak sa vám reklama na takéto produkty zobrazila. Stále ale išlo o veľmi všeobecnú reklamu, pretože aj takých výrobkov je mnoho a potencionálny zákazník nemusí mať záujem o všetky.

Xiaomi vypnutie reklamy v MIUI 12
Zdroj: Vosveteit.sk

Časom sa ale technológia zlepšovala a inzerenti zistili, že od ľudí musia získať oveľa viac údajov o ich aktivite na internete. Ak teda človek v obchode s oblečením hľadal iba tenisky, tak mu reklama nebude ponúkať kabáty. Tieto informácie o našej online aktivite vedia inzerenti získať viacerými spôsobmi.

Spôsoby získavania informácií

Súbory Cookies sú zrejme tým najznámejším spôsobom. Ich prítomnosť musíme na každej novo navštívenej stránke potvrdiť, prípadne zakázať. Ak ich potvrdíme, tak zdieľame údaje o tom, čo si na danej stránke prezeráme a na čo klikáme. Tieto údaje sa zasielajú nielen stránke, ktorú máte otvorenú, ale aj tretej strane, ktorá má na stránke vloženú reklamu. Zo stránok, ktoré navštevujete sa následne vytvorí celkom podrobný profil, na základe ktorého inzerenti šijú reklamu na mieru všade tam, kam v online priestore prídete.

Ďalším spôsobom je získavanie informácie z nášho vyhľadávania. Vyhľadávače ako napríklad Google majú tieto údaje doslova na dlani, pretože im ich sami dávame. Tieto informácie následne analyzujú a taktiež vytvárajú profily, ktorým je reklama šitá na mieru. Inzerenti si taktiež vedia zaplatiť za to, že ich stránka sa vo vašom vyhľadávaní zobrazí vyššie, pretože šanca, že si u nich niečo kúpite, je oveľa vyššia.

Vyhladavac Google_smartfon
Zdroj: Vosveteit.sk

História nákupov taktiež vytvára neuveriteľné množstvo dát. Aj preto stránky ako eBay či Amazon promujú reklamy na to, čo ste si kúpili, prípadne na podobné produkty. Stopu za sebou zanechávame aj pri používaní sociálnych sietí. So svojimi známymi zdieľame rôzne typy informácií, sledujeme rôzne stránky. Na základe toho sa taktiež formujú reklamy, ktoré sa nám zobrazujú na internete.

Ide o narušenie súkromia?

Je logické, že proti takémuto počínaniu protestujú rôzni aktivisti. Obrovské firmy na nás takto zarábajú veľké peniaze a mnohí sa boja, že takýmto skúmaním online aktivity vedia uniknúť rôzne súkromné údaje. To by sme ale museli nielen zakázať všetky súbory cookies, ale taktiež nevyužívať sociálne siete, či e-shopy.

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close