BezpečnosťSpravodajstvo

Ako je možné, že Facebook je zadarmo? Pozrite sa, ako Facebook používa dáta, ktoré o nás zbiera

Pozrite si prehľad dát, ktoré odovzdávame Facebooku a ako ich najväčšia sociálna sieť využíva

V priebehu včerajšieho dňa sme Vám priniesli článok, v ktorom sme sa pozreli na podmienky používania Google služieb, v rámci ktorých sme poukázali na to, aké dáta spoločnosť zbiera a ako ich používa. Vo všeobecnosti však platí, že dáta, ktoré spoločnosť zbiera (a je ich skutočne veľa), používa na cielenie  reklamy. Je to v prípade Facebooku inak? Nie, nie je. Facebook rovnako ako Google je financovaný z veľkej časti prostredníctvom reklám, a preto zozbierané dáta využíva primárne na cielenie reklám. Nižšie Vám prinášame základný prehľad základných podmienok používania služby Facebook.

Ako Facebook využíva dáta, ktoré zbiera? No predsa na reklamu

„Za používanie Facebooku a ďalších produktov a služieb, ktoré ponúkame, neplatíte, no používaním produktov Facebooku, na ktoré sa vzťahujú tieto Podmienky, súhlasíte s tým, že vám môžeme zobrazovať reklamy firiem a organizácií, ktoré nám platia, aby sme ich propagovali v produktoch spoločnosti Facebook aj mimo nich. Vaše osobné údaje, ako napríklad informácie o vašich aktivitách a záujmoch, používame na zobrazovanie reklám, ktoré sú pre vás relevantnejšie.“

Facebook ďalej prezrádza, že všetky dáta, ktoré o nás zbiera „maskuje“ pred očami inzerentov. Znamená to, že inzerent nie je schopný identifikovať konkrétnu osobu. Zároveň dodáva, že naše dáta ďalej fyzicky nepredáva.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„V centre pozornosti nášho systému reklám je ochrana súkromia ľudí. Znamená to, že vám môžeme zobrazovať relevantné a užitočné reklamy bez toho, aby sme inzerentom prezradili vašu totožnosť. Vaše osobné údaje nepredávame…“

Čo to však znamená v praxi? Facebook, tak ako Google, ľudí „značkuje“ na základe ich aktivity. Vo veľmi zjednodušenej podobe to môžeme opísať nasledovne: ak napríklad označíte stránky o mobiloch, že sa Vám páčia, tak je vysoko pravdepodobne, že sa Vám bude zobrazovať reklama s touto tematikou. Pre lepšiu ilustráciu si nižšie môžete pozrieť, ako vyzerá základné cielenie reklamy.

cielenie reklamy_facebook
Zdroj: Vosveteit.sk

Facebook ďalej vo svojich podmienkach dodáva, že nahratím obsahu, ktorý ukladáme na ich servery, tak im zároveň udeľujeme aj licenciu, aby ho mohli používať.

„…keď v našich produktoch alebo v spojitosti s nimi zdieľate, uverejňujete alebo nahrávate obsah, na ktorý sa vzťahujú práva duševného vlastníctva, poskytujete nám nevýhradnú, prenosnú, sublicencovateľnú, bezodplatnú a celosvetovú licenciu na sprístupňovanie, používanie, distribúciu, modifikovanie, spúšťanie, kopírovanie, verejné predvádzanie či zobrazovanie a preklad vášho obsahu a na tvorbu z neho odvodených diel…“

Znie to vcelku logicky, veď keď nahráme dačo na server a zobrazuje sa to, tak musí mať k tomu správca nejaký vzťah. Facebook ďalej vysvetľuje:

„..Znamená to napríklad, že ak na Facebooku zdieľate fotku, dávate nám povolenie uchovávať, kopírovať a zdieľať ju s inými..“

Tu sa však treba pozastaviť, lebo nie je to len o tom, že obsah, ktorý nahráte na servery Facebooku uvidia len Vaši priatelia. Slovíčko napríklad je z pohľadu Facebooku veľmi dôležité. Hovorí ním, že nahratý obsah môže spoločnosť využívať aj iným spôsobom. Inými slovami, Vami nahraný obsah môže byť využívaný napríklad v reklamách. Netýka sa to však len nahraného obsahu, ale aj ďalších dát, ktoré zadávame do systému. Napríklad nášho mena, profilových obrázkov,…

„…Povolenie používať vaše meno, profilovú fotku a informácie o vašich akciách s reklamami a sponzorovaným obsahom: Dávate nám povolenie používať vaše meno, profilovú fotku a informácie o akciách, ktoré ste vykonali na Facebooku, vedľa reklám, ponúk a iného sponzorovaného obsahu (alebo v spojitosti s nimi), ktorý zobrazujeme v našich produktoch, a to bez akejkoľvek kompenzácie voči vám…“

„Ak je niečo zadarmo, tak produktom ste pravdepodobne Vy“. Kto a ako o nás zbiera dáta a prečo?

Aké dáta Facebook zbiera?

Facebook poskytuje vcelku prehľadný zoznam dát, ktoré o nás zbiera. Nájdete ich na tejto adrese. Nájdete tam napríklad informácie, že Facebook zhromažďuje informácie a obsah, ktorý im „poskytujeme“.

„Zhromažďujeme obsah, komunikácie a ďalšie informácie, ktoré poskytujete pri používaní našich produktov, napríklad keď si registrujete účet, keď vytvárate alebo zdieľate obsah a keď si s inými posielate správy alebo s nimi komunikujete…“ píše sociálna sieť na svojich stránkach.

Ďalej dodáva:

„Zhromažďujeme informácie o ľuďoch, stránkach, účtoch, hashtagoch a skupinách, s ktorými ste v spojení, a o spôsobe vašej interakcie s nimi v našich produktoch…“

Ďalej v spojitosti s našou aktivitou spoločnosť dodáva:

„Zhromažďujeme informácie o tom, ako používate naše produkty, napríklad informácie o typoch obsahu, ktorý si prezeráte alebo s ktorým ste v interakcii, o funkciách, ktoré používate, o akciách, ktoré vykonávate, a o čase, frekvencii a trvaní vašich aktivít…“

Facebook ďalej informuje, že analyzuje napríklad z akého zariadenia sa pripájame k službám spoločnosti. Od zariadenia, operačného systému, prednastaveného jazyka, o polohe a podobne.

Facebook Data
Zdroj: Pixabay.com

Informácie pritom Facebook nezbiera len priamo zo svojej aplikácie či stránky, ale aj z aplikácií a stránok svojich partnerov. Čo to znamená v praxi? Marketéri napríklad milujú nástroj „Pixel“. Ide o kód, ktorý vkladajú do svojich stránok prevádzkovatelia webstránok (najčastejšie e-shopy), na základe ktorých analyzujú správanie ľudí. Tieto dáta sú následne dostupné v rozhraní reklamného účtu spoločnosti. Tu však treba dodať, že administrátor účtu nevie identifikovať konkrétnu osobu, vie to len Facebook.  Táto technika sa využíva napríklad pri re-marketingu. Napríklad ak ste si dali do košíka telefón a neskôr ste opustili stránku bez toho, aby ste dokončili nákup, tak pomocou tohto nástroja Vám vie Facebook ukázať reklamu na telefón, ktorý ste mali v košíku. Štatisticky ide o veľmi účinný nástroj, ktorý je schopný  človeka „presvedčiť“ ku kúpe telefónu (PS: nerobí to len Facebook).

Facebook ďalej zbiera aj dáta z aplikácií či služieb, do ktorých sa prihlasujeme prostredníctvom sociálnej siete a podobne.

„…Napríklad vývojár hry môže použiť naše rozhranie API na to, aby nás informoval o tom, ktoré hry hráte, alebo firma nás môže informovať o nákupe, ktorý ste uskutočnili v jej obchode. Tiež získavame informácie o vašich akciách online a offline a nákupoch od poskytovateľov údajov tretích strán, ktorí majú oprávnenie poskytovať nám informácie o vás…“ píše Facebook.

Pozrite sa, kde všade Facebook o Vás zbiera dáta z mimo rozhrania vlastných služieb

Facebook ponúka vcelku bohatú nádielku nástrojov, ako môžete spravovať svoje údaje. Problémom však je, že musíte vedieť, kde ich hľadať. Do pozornosti by sme Vám chceli dať preto sekciu „Spravovať svoju aktivitu mimo Facebooku“, ktoré je z nášho pohľadu už čiastočne za čiarou. Dôvodom je, že ide o sledovanie aktivít mimo Facebooku, čo nám je osobne proti srsti.

zbieranie informacii Facebook_1
Zdroj: Vosveteit.sk

Ako môžete vidieť nižšie tak sekcia informuje používateľa o tom, aké aplikácie a stránky zbierajú o nás dáta (pozn. redakcie: zbieranie dát v tomto prípade je o niečo „chudobnejšie“ ako vo vlastných službách). V našom prípade to je 522 aplikácií a webov.

zbieranie informacii Facebook_2
Zdroj: Vosveteit.sk

Facebook umožňuje pozastavenie zbierania týchto informácií vrátane ich stiahnutia a odstránenia prostredníctvom sekcie „Spravovanie budúcej aktivity“.

zbieranie informacii Facebook_3
Zdroj: Vosveteit.sk

Pevne veríme, že článok Vám priniesol základný prehľad toho, ako sú dáta využívané a aj to čo jednotliví technologickí giganti zbierajú a za akým účelom.


Cieľom série týchto článkov je poukázať na dve veci. Jednak, že ak je niečo zadarmo, tak pravdepodobne ste produktom Vy sám. A zároveň chceme poukázať na to, že technológie sú síce skvelým nástrojom, ale vo veľkej miere sú na úkor straty nášho súkromia.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close