Spravodajstvo

Ako Facebook zarába peniaze a akú hodnotu máte pre sociálnu sieť?

Príjmy spoločnosti Facebook v 1. kvartáli 2021 z reklamy dosiahli 25,43 miliardy dolárov.

Sociálne siete sú pre mnohých z nás nielen nástrojom na komunikáciu s rodinou, či priateľmi, ale aj zdrojom informácií, na základe ktorých si robíme mienku o svete naokolo nás. V súčasnosti najrozšírenejšou sociálnou sieťou na svete je Facebook, ktorý je z roka na rok väčší, hoci môžeme neustále počuť o tom, ako ho opúšťajú známe osobnosti a spolu s nimi aj ich fanúšikovia. Aktuálne sa odhaduje, že Facebook na mesačnej báze používa približne 2,8-miliardy používateľov. Len pre porovnanie, 10 rokov dozadu to bolo „len“ pol miliardy používateľov. Z toho približne 1,9-miliardy používateľov si Facebook otvorí každý deň. To je približne o +9% denne aktívnych používateľov viac, ako tomu bolo rok dozadu.

vyvoj pouzivatelov Facebook
Zdroj: statista.com

Na čom Facebook zarába, keď je zadarmo?

Sociálna sieť Facebook je dostupnou zadarmo, minimálne nikto z nás neplatí žiaden mesačný poplatok. Je tomu však skutočne tak? Samozrejme, že nie. Za Facebook platíme, hoci nie peniazmi ako takými, ale dátami, ktoré tejto sociálnej sieti odovzdávame.

Facebook primárne zarába peniaze prostredníctvom predaja reklamného priestoru inzerentom. Ten ponúka naprieč sociálnymi sieťami, ktoré vlastní, ale aj prostredníctvom mobilných aplikácií (napríklad Messenger), či hier a podobne. Tajomstvo úspechu sociálnej siete však nespočíva len v reklamnom priestore ako takom, ale hlavne v možnosti cielenia reklamy. To je napríklad aj jeden z dôvodov, prečo sa Facebooku nepáčia nové podmienky obchodu App Store, kde musí používateľov aktívne informovať o tom, ku akým dátam pristupuje a ako ich spracováva. Používatelia majú rovnako možnosť odmietnuť zdieľanie týchto dát od verzia iOS 14.

Len pre zaujímavosť, v prvom kvartáli tohto roka spoločnosť Facebook vygenerovala príjem 26,17-miliardy dolárov. Pôvodne sa očakávalo, že sociálnej sieti sa podarí vygenerovať „len“ 23,67-miliardy. Z toho bolo 732-miliónov dolárov z iných zdrojov, ako je reklama. Inými slovami, príjem Facebooku je primárne z reklamy. V medziročnom porovnaní, celkový príjem spoločnosti sa zvýšil o +48%.

Koľko teda Facebook vygeneruje peňazí v priemere na jedného používateľa?

Ako môžete vyššie čítať, tak spoločnosti sa náramne darí, hoci pre používateľov je sociálna sieť zdanlivo dostupná zadarmo. Pravdou však je, že Facebooku odovzdávame množstvo dát, ktoré by sme pravdepodobne neodovzdávali nikomu, ak by sme si to riadne uvedomovali. V každom prípade, sociálna sieť vďaka ním je schopnou doručiť inzerentom presne cielenú reklamu. V priemere spoločnosť v súvislosti s reklamou na jedného používateľa  vygenerovala v 1. kvartáli tohto roka 8,9 dolára.

Prihláste sa do odberu tých najnovších informácií a správ z portálu VoSveteIt.sk

Odoslaním e-mailu dávate súhlas s podmienkami ochrany súkromia. Nezabudnite odber potvrdiť ešte v e-maile, ktorý Vám bude doručený

Mohlo by Vás zaujímať

Tagy

Martin Borko

Technológie ma fascinujú už niekoľko rokov a to hlavne spotrebná elektronika, ktorá nám dokáže častokrát zjednodušiť každodenné fungovanie. Zároveň však nepohrdnem ani futuristickými technológiami a víziami, o ktorých rád aj píšem.
Close
Close